Leertechnologieën die samenwerken faciliteren

Ben je op zoek naar leertechnologieën die samenwerking kunnen ondersteunen? Lees dan vooral verder.

Volgens eSchool News hebben leertechnologieën de potentie om samenwerking tussen lerenden te faciliteren. En kunnen samenwerken is een erg belangrijke vaardigheid. Kunnen samenwerken zou zelfs een steeds belangrijkere vaardigheid worden.

eSchool News bespreekt zeven technologieën die voor samenwerken gebruikt kunnen worden:

  1. Mural: een geavanceerde online tool waarmee je een soort post its kunt maken en ordenen. Je kunt hiermee ook links en video’s gebruiken als post its, en je hebt diverse mogelijkheden om te ordenen en te prioriteren. Deze applicatie kost $ 12 per gebruiker, per maand. Docenten en lerenden kunnen deze applicatie echter gratis gebruiken. Voor schoolorganisaties hanteren ze ster gereduceerde tarieven. Ik weet niet of dat ook voor Nederlandse en Belgische scholen geldt.
  2. Google Drive in combinatie met Google + Hangouts: je kunt hiermee samen aan diverse documenten werken en online overleggen over de voortgang.
  3. Scoot & Doodle: volgens eSchool News stelt deze omgeving virtuele teams in staat problemen op te lossen en te brainstormen. Docenten kunnen daarbij content uploaden. terwijl ik dit schrijf is de site niet bereikbaar. Ik heb er dus zelf niet naar kunnen kijken.
  4. Whyville is een virtuele wereld voor kinderen waarin zijn problemen kunnen verkennen en oplossen (zoals wiskunde puzzels of een vraagstuk over het beschermen van het koraalrif).
  5. Padlet: gebruikers kunnen via een muur aan ‘brainwriting’ doen. Op die muur kunnen zij post its plakken met video’s, links of foto’s. Padlet is eenvoudiger dan Mural.
  6. CollaborizeClassroom: dit is een gratis tool waarmee je lerenden over een onderwerpen kun laten discussiëren. Lerenden geven bij de bijdrage aan of zij voor of tegen zijn. Je kunt als initiator van de discussie ook kiezen voor een bepaald type discussie (ja.nee, stemmen/suggereren, prioriteren, multiple choice, forum). De vormgeving os sober.
  7. FoldingStory: samen een verhaal schrijven waarbij je punten kunt geven aan bijdragen.

Ik gebruik zelf intensief en met genoegen Google Drive en Padlet, en soms Google Hangout. Mural ziet er fraai uit, al vind ik $ 12 per maand veel als ik naar het verwachte gebruik kijk. CollaborizeClassroom lijkt me ook een test waard.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Profielfoto van Wilfred Rubens

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*