Leren begint, waar doceren stopt (#in #elzrg10)


The End of Education Is the Dawn of Learning

Aldus de provocerende kop van een interview met de beroemde Britse onderwijshervormer, Stephen Heppell.

Volgens Heppell moeten wij ons herbezinnen op de impact van technologie op didactiek. Hij pleit voor meer flexibiliteit, en een leeromgeving die er toe bijdraagt dat lerenden zich permanent kunnen aanpassen aan veranderde omstandigheden. Dit in tegenstelling tot wat hij noemt

the factory school model of the 20th century

Wereldwijd, in diverse regio's en gemeenschappen, signaleert hij nieuwe vormen van leren. ICT fungeert daarbij volgens Heppell als een Trojaans Paard, en dwingt ons buiten bestaande kaders te denken.

Hierbij is geen sprake van één schoen die ons allen past. Dat kan volgens hem ook niet omdat elke cultuur, context en gemeenschap uniek is.

Stephen Heppell spreekt over onderwijs. Maar zijn boodschap is volgens mij net zo goed van toepassing op leren en ontwikkelen in de zorg. Ook in de zorg moeten we bereid zijn kritisch te kijken naar de eigenschappen en mogelijkheden van nieuwe technologie voor het versterken van leersituaties. E-learning moet het medewerkers mogelijk maken zich aan te passen aan een veranderende omgeving. Daarnaast moet e-learning werknemers en cliënten in staat stellen om passie en talent met elkaar te verbinden en zich persoonlijk te ontwikkelen.

Het is echter de vraag welke vormen van e-learning daarvoor het meest geschikt zijn. Stephen Heppell stelt terecht: 

there will be no one-size-fits-all solution, however enlightened that solution might be.

Het Universitair Medisch Centrum Groningen is immers wat anders dan de Zorggroep Noorderbreedte. En Stichting Pergamijn is niet hetzelfde als het Trimbos Instituut. Wij kunnen wel van elkaar leren, maar niet elkaar kopiëren.

Moet daarbij echt alles anders? Stephen Heppell maakt de vergelijking met de ontwikkeling van zeilschepen:

Not everything from the past is wrong, but to win races we need to continue to evolve it.

Deze blogpost heb ik gemaakt voor en uitgesproken tijdens het congres E-learning in de Zorg.
Via Stephen Downes die Heppel's interview nogal zuur (wat mij betreft te zuur) becommentarieerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.