Leren met sociale media #elzrg12

Esther van Popta ging tijdens het congres e-learning in de zorg in op de vraag of je met behulp van sociale media kunt leren. Zij richtte zich daarbij op informeel leren.

Of je kunt leren met behulp van sociale media, is afhankelijk van je perspectief. Bijvoorbeeld maak je zelf veel gebruik van Facebook? Als je leren beschouwt als een sociaal proces, dan leer je al snel via sociale media.

Het gaat echter niet vanzelf door sociale media te faciliteren. Het vraagt volgens Esther ook om geduld en om investeren. Je moet zelf actief zijn, voordat je via sociale media leert.

Informeel leren heeft ook een ‘risico’. Medewerkers kunnen ook andere dingen doen, dan het management eigenlijk wil dat ze leren. Informeel leren sluit wel goed aan bij de wijze waarop medewerkers vaak binnen organisaties leren. ‘When one shares, two learn‘ stelde Esther (het gaat om minimaal 2 personen). De informele kant heeft ook als mogelijke beperking dat er sprake is van een hoge mate van vrijblijvendheid.

Wat doen professionals met sociale media (onderzoek van Frankwatching)?

  • LinkedIn en Twitter gebruiken.
  • Ze gebruiken steeds vaker Facebook, mede omdat bedrijven zich vaker op Facebook begeven.
  • Ze maken en delen materialen.
  • Ze gebruiken sociale media voor het analyseren van klantkennis.
  • Vergroten van het netwerk.
  • Verzamelen van informatie (kennis).
  • Delen van kennis en ervaring met collega’s intern.

Leren door sociale interactie (indeling van Bolhuis en Simons) met sociale media gebeurt via:

  • Informatie vragen en geven
  • Dialoog
  • Brainstorm
  • Discussie
  • Samenwerken
  • Omgaan met conflicten
Twitter, Yammer, WordPress en LinkedIn zijn daar tools voor. Brainstormen kan volgens haar overigens het beste via een besloten tool. Ook al gebeurt dat ook bijvoorbeeld via een blogpraat. Samenwerken kan bijvoorbeeld via online peerfeedback, bijvoorbeeld via portfolio’s.
Professionals kiezen daar zelf voor. Als organisatie faciliteer je dat door de leerprocessen mogelijk te maken, en niet zo zeer de tools. Ook is het belangrijk dat je zelf als HR het goede voorbeeld te geven. Geef medewerkers ook de ruimte om te experimenteren (geen protocollen en regels, maar een klimaat om fouten te maken), en evalueer (volgens Esther vrij naar Wilfred Rubens en Tora Estep).

Leren met sociale media vraagt wel om een tijdsinvestering. Het duurt een tijd. Leren via sociale media vergroot wel jouw professionele wereld. Esther eindigde met een citaat van Martin Bril:

Je mist meer dan je meemaakt. Helemaal niet erg.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.