Mag virtual reality niet te authentiek zijn?

Het antwoord op deze vraag wordt sterk beïnvloed door de toepassing van VR.

De NRC laat VR-expert Jeremy Bailenson aan het woord over virtual reality. Deze hoogleraar communicatie aan de Stanford University waarschuwt er onder meer voor dat virtual reality games niet te realistisch mogen worden. Dankzij VR kun je namelijk leren hoe je moet moorden. Gewelddadige VR-games worden in feite “kant-en-klare cursussen voor massamoordenaars”.

Laat gebruikers daarom niet de trekker overhalen, maar laat hen bijvoorbeeld een abrupte beweging met de elleboog maken, adviseert Bailenson:

Zo voorkom je dat je brein de motorische link legt met schieten in de echte wereld.

Hij stelt namelijk op basis van eigen onderzoek dat VR zeer geschikt is voor trainen, performance support en therapie (zoals traumaverwerking). Dankzij VR kunnen mensen zich in andere personen verplaatsen, waardoor je onder meer discriminatie kunt bestrijden. VR is volgens Bailenson krachtiger dan een film of boek. VR is zeer geschikt om lerenden virtuele excursies te laten maken, als aanvulling op echte uitstapjes.

De NRC schrijft:

Zijn stelregel is dat je virtual reality moet gebruiken om dingen te doen die je in het werkelijke leven niet kunt doen – niet de dingen die je in het werkelijke leven niet zou doen.

Vanuit de optiek van gaming zou VR dus niet te authentiek mogen zijn. Maar vanuit het perspectief van leren is dat juist de kracht. Denk daarbij aan oefenen in risicovolle situaties.

Tegelijkertijd kan VR weer niet wat betreft authenticiteit tippen aan de echte wereld. Daarom wordt het afzetten van de bril ook wel “het meest bijzondere moment in virtual reality” genoemd. Je realiseert je dan hoe rijk en gedetailleerd de echte wereld is. Dat betekent dat leren via VR ook nooit een vervanging kan zijn voor een stage.

Andere interessante wetenswaardigheden uit het NRC-artikel:

  • De effecten van VR zijn veel sterker dan sociale media, met meer risico voor verslaving en afleiding. De psychologische en maatschappelijke effecten van nieuwe technologieën worden vaak onderschat. Doseer het gebruik ervan.
  • Facebook heeft in 2014 VR-voorloper Oculus Rift overgenomen. Facebook kan nu gedragssporen binnen VR verzamelen en verwerken. “Die data zeggen zo veel over je persoonlijkheid dat je er een digitale kopie van jezelf van zou kunnen maken.”
  • De ‘killer-app’ van VR is nog niet beschikbaar.
  • Behalve augmented reality zijn belangrijke ontwikkelingen op dit terrein:
    • Aanrakingen op afstand maken ontmoetingen in VR extra realistisch.
    • Er komt een nieuwe generatie ‘brillen’ op de markt die licht met een laserstraal rechtstreeks op het netvlies projecteren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.