Meer trends op het gebied van technology enhanced learning

Vanavond heb ik weer een gastcollege over trends en ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning verzorgd. Een aantal trends heb ik daarin niet behandeld. Die beschrijf ik in deze bijdrage.

In 2015-2016 ben ik weer gastdocent binnen de post-HBO opleiding E-learning van Fontys (de elfde keer geloof ik). Ik verzorg dit jaar drie onderdelen:

  1. Gastcollege trends
  2. Gastcollege implementatie
  3. Webinar over TPACK en actief leren

Vanavond stonden dus trends en ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning centraal.

Als je online zoekt naar definities van trends, dan kom je op een aantal kenmerken uit:

  • Trends hebben een duurzaam karakter (geen eendagsvlieg)
  • Er is sprake van een onderliggend patroon
  • Trends zijn heersend
  • Trends wijzen op een bepaalde richting
  • Trends ontwikkelen zich over een lange termijn

In dit gastcollege heb ik twaalf trends besproken. In deze blog post wil ik enkele aanvullende trends beschrijven.

  1. Er wordt steeds kritischer gekeken naar de toegevoegde waarde van technology enhanced learning voor de organisatie en de stakeholders van de organisatie. Zie ook de toelichting van Marcel de Leeuwe.
  2. Technology enhanced learning wordt in toenemende mate ‘agile’ ontwikkeld (continue, in kleine stappen, waarbij gebruikerservaringen steeds worden gebruikt voor verbeteringen). Marcel beschrijft dit ook. Design thinking heeft hier ook een nauwe relatie mee. Bovendien wordt de omvang van online leerstof steeds beperkter, zodat lerenden kort en krachtig kennis kunnen nemen van leerinhouden. Benn Betts vertelde me tijdens de Online Educa Berlijn dat gebruikers van Curatr na vier minuten video vaak stoppen met kijken.
  3. Het leermanagement systeem en de elektronische leeromgeving veranderen van alomvattende systemen tot een geheel van ‘samenhangende’ applicaties. Daarbij valt op dat voor specifieke toepassingen (feedback, portfolio, projectmatig leren, enzovoorts) er aparte applicaties worden ontwikkeld die wel weer -bijvoorbeeld via portaaltechnologie en application interface programming- met elkaar worden geïntegreerd (min of meer). Federatief inloggen speelt hierbij ook een belangrijke rol.
  4. Delen en verbinden worden steeds belangrijker op het gebied van content. We beschikken over steeds meer krachtige tools waarmee we bronnen kunnen opslaan en delen met anderen. Het maken van verbindingen tussen verschillende bronnen leidt tot het zichtbaar maken van patronen waardoor nieuwe kennis kan ontstaan. Daarbij is het ook belangrijk om met behulp van technologie verbindingen te leggen tussen mensen. Zij beschikken over bronnen, en over meer impliciete kennis die effectief wordt gedeeld via persoonlijke -online en offline- contacten.
  5. Dankzij mobiele en draagbare technologie, cloud computing en steeds krachtigere draadloze verbindingen kunnen we alomtegenwoordig (‘ubiquitous’) en ‘naadloos’ (‘seamless’) leren.

De twaalf trends die ik vanavond heb besproken, zijn samenvattend:

  • De aard van e-learning is sterk verbreed
  • Er is meer aandacht gekomen voor didactiek en ICT en leren
  • Er is sprake van een geleidelijke toename van ‘blended learning’ (dat daarmee de default manier van leren is geworden).
  • We zijn beter in staat om leren meer te flexibiliseren en te personaliseren
  • Meer aandacht voor social learning (inclusief DIY en PLE))
  • We beschikken over meer mogelijkheden om een krachtige leeromgeving te realiseren
  • Open education en de opkomst van massive open online courses
  • Big data en learning analytics
  • Decompositie van het opleiden digitale transformatie
  • Context-aware leren met wearable computing
  • ICT wordt slimmer, met gevolgen voor leren en ontwikkelen
  • Termen als e-learning gaan verdwijnen

Uiteraard ben ik niet alleen aan het woord geweest 😉

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Beste Wilfred
    De trend is -lijkt mij- dat er steeds meer nonsens wordt gepubliceerd over ICT met als betrouwbaarheidsclaim:”Dat blijkt uit cijfers van Kennisnet, een publieke organisatie die het onderwijs adviseert over ICT”. Zie NRCHandelsblad 07/01/15 pp8-9.
    Kennisnet is géén publieke organisatie, maar een geprivatiseerde dienst van MinOCW die (nog steeds) een aantal klussen voor MinOCW uitvoert.
    “Een boek is er amper meer bij” aldus deze de koppensneller van deze krant. Maar redacteur Juliette Vastenburg meldt een toename van 15% van de leerkrachten in PO en VO die 8 jaar geleden digitaal materiaal inzette naar 25% vorig jaar. Dat is toch een alarmerende geringe toename (trend?) en een hoop geweldige onzin bij elkaar (trend?)?
    Wat vind jij?

  2. Dat Kennisnet geen publieke organisatie (meer) is, wil niet zeggen dat hun onderzoeken niet deugen. Maar dat bedoel je misschien niet. Het feit dat veel nonsens wordt verkondigd over ICT en leren door verschillende media klopt helaas. Ik heb één keer een uitzondering meegemaakt van een journalist van -nota bene- De Limburger die op basis van een interview met mij een heel leesbaar en goed artikel over MOOC’s van de OU heeft geschreven. En dat lag echt aan hem, en niet aan mij.
    Ik zou het echter geen trend willen noemen. Dat is te veel eer voor dit trieste fenomeen. Het gebruik van ICT binnen het onderwijs neemt inderdaad heel gestaag toe. Ik kan me voorstellen dat je dit ‘alarmerend gering’ vind. Ik weet overigens niet of de cijfers kloppen. Ik heb het Kennisnet-onderzoek niet gelezen. De gestage toename is volgens mij aan veel factoren te wijten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.