Meivakantie in Amalfi

Verleden week zaterdag zijn we vanuit Schiphol naar Napels vertrokken voor een vakantieweek aan de Italiaanse Amalfi-kust. Echt zo’n gebied waar beelden meer zeggen dan woorden. Maar ik kan het toch niet laten.

We hadden in Napels een auto gehuurd. Na aankomst op de luchthaven -iets te vroeg- werden we met een shuttlebus naar de verhuurder gebracht. Daar stond een bijna nieuwe auto te wachten. In ongeveer anderhalf uur zijn we naar Amalfi gereden. Dit is één van de drie centra aan deze prachtige Italiaanse kust.

De Amalfi-kust kenmerkt zich door steile rotsen, waar verschillende plaatsjes tegen aan zijn ‘geplakt’. Het is ook een erg groene kust, met weinig strand. Een weg met vele bochten en tunneltjes leidt langs deze kust. De uitzichten zijn adembenemend. Zomers schijnt het er echter heel druk te zijn.

Amalfi

Amalfi is een oud plaatsje met een kleine haven, en twee leuke pleinen. Het kleine Piazza dei Dogi en het Piazza Duomo waar boven aan een brede trap een indrukwekkende dom is gevestigd. Verder bestaat Amalfi uit een drukke hoofdstraat (beperkt gemotoriseerd verkeer toegestaan) met zijstraatjes. Bijzonder zijn de vele steegjes en gangetjes die via trappen bereikbaar zijn en waar je door heen kunt dwalen. Je kunt er uiteraard fantastisch ijs eten (mijn favorieten: Dark Orange en Bacio), of op een terras van een prosecco of een ander drankje genieten. Uiteraard zijn er ook prima restaurants waarvan La Taverna di Masaniello onze favoriet is geworden (Paccheri met zwaardvis, tomaat, kappers en olijven!). Om Amalfi heen lopen verschillende, steile, wandelpaden. Je moet dus behoorlijk goed ter been zijn.

Het hotel

We verbleven in Grand Hotel Excelsior. Dat viersterrenhotel ligt hemelsbreed op een paar honderd meter van en boven Amalfi. Via weg of het prachtige wandelpad zijn het toch ongeveer 3 kilometer (van Amalfi naar het hotel alleen bergop). Er ging echter praktisch elk uur (tot 18.30 uur) een eigen gratis shuttlebus naar het plaatsje (en terug). Verder stopt de regionale bus er voor de deur. Een enkeltje kost € 1,20 terwijl een taxi € 27 kost (één keer gedaan).

Het hotel is klassiek-oubollig gestoffeerd. Het publiek is zachts gezegd ook ‘op leeftijd’. Als wij de ontbijtzaal betraden, daalde de gemiddelde leeftijd met een jaar of tien. Wel lekker rustig…

Ze hebben gratis maar instabiel wifi en een zeer trage computer met Windows XP waar klanten gebruik van kunnen maken (geen aanrader). Ik heb vooral -sporadisch- gebruik gemaakt van een Travel & Surf-abonnement (3G) waarbij ik af en toe mijn iPhone als hotspot voor mijn vriendin en mij heb ingesteld.

Het hotel heeft een prima restaurant en bar, en ook de andere voorzieningen zijn erg goed (zoals het uitgebreide ontbijt). Van het ruime en mooi gelegen zwembad hebben we geen gebruik gemaakt. De ruim voldoende geoutilleerde hotelkamers en balkons zijn groot, en het personeel vriendelijk en erg hulpvaardig. Het uitzicht op Amalfi en de kust is weergaloos. ’s Avonds zaten we meestal met een fles Pinot Grigio op ons balkon, starend over het water en de citroenbomen, en luisterend naar een uil die in de bossen rond het hotel verbleef.

Het weer

We hebben geweldig weer gehad. Bij aankomst was het licht bewolkt, op vrijdag en op de dag van vertrek half bewolkt. Voor de rest hebben we alleen blauwe luchten met zon gezien. De maximumtemperaturen varieerden van 23 tot 30 graden Celsius.

Uitstapjes

Positano

In de zomervakantie houden we vooral van luieren in de zon en zeilen. In de Meivakantie willen we vooral wat van de omgeving zien:

• We zijn via een wandelpad naar Amalfi gelopen (en via de weg terug). We hebben deze plaats uitgebreid bekeken.
  • Ravello is de tweede centrumgemeente aan de Amalfi-kust. Deze prachtige plaats ligt op een heuvel en biedt een fantastisch uitzicht op de Amalfi-kust. We hebben er onder meer twee mooie villa’s bezocht (Villa Cimbrone en Villa Rufolo), die allebei over mooie tuinen en uitzichten beschikken. Zeer de moeite waard.
  • Dag 4 was het legendarische eiland Capri de eindbestemming. Dit toeristische eiland heeft een magnifieke kust (met verschillende grotten). We kwamen in de kleine haven (Marina Piccola) aan en zijn via vele treden omhoog naar het centrum gelopen. Vanuit hier heb je een mooi uitzicht, onder meer op de Vesuvius. Als je het drukke centrum verlaat, kun je ook prima in rust door straten en steegjes slenteren. De prijzen in Capri liggen zo’n 30-50% boven de prijzen op het vaste land. En zelfs als je € 9 voor een cappuccino en een gewone koffie moet betalen, bedelt de ober nog om de resterende euro als fooi te mogen houden.
  • We zijn naar Atrani gewandeld. Dit kleine plaatsje ligt onder de rook van Amalfi. De dogen van Amalfi werden er in de lokale kerk gewijd. De wandeltocht van Amalfi naar Atrani (niet langs de weg!) en de centrale piazza zijn een aanrader.
    Pompeji

De legendarische opgravingen van Pompeji. In 79 na Christus is deze destijds toonaangevende plaats door een uitbarsting van de Vesuvius in een paar minuten tijd bedolven onder as en puin (geen lava!). In de 18de eeuw is men begonnen met de opgravingen. Veel tempels, straten, villa’s, woonwijken en zelfs bordelen (lupinaria) zijn blootgelegd zodat je een goed beeld krijgt van het leven van destijds. Vanuit Pompeji zijn we ook naar de boosdoener zelf gegaan (vulkaan Vesuvius). Altijd bijzonder, zo’n krater.

• We zijn op de dag voor vertrek naar Positano gereden. Dit is de derde centrumplaats van de Amalfi-kust. Positano is prachtig gelegen, vanaf de kust en dan verticaal omhoog. Ook een tip.
Capri

Er is al met al erg veel te zien en te doen in deze prachtige omgeving. We zijn niet eens in Sorrento, Salerno, Napels of ‘op’ Ischia geweest. Verder schijnen de streken ten noorden van Napels en ten zuiden van Salerno (zoals Paestum) ook mooi te zijn.

We hebben overigens wel lang over de terugweg gedaan (verkeer bij luchthaven zat vast). Neem dus ruim de tijd in verband met drukte op de weg.

Ik heb in de loop van de jaren Italië heel vaak mogen bezoeken.Tot nu toe was de omgeving van Florence en Sienna mijn favoriete stukje Italië (in Cinque Terre hadden we in 2010 helaas erg slecht weer). De Amalfi-kust staat echter minstens op de gedeelde eerste plaats. Als het hier zomers warmer en nog drukker is, schijnt het echter minder mooi te zijn dan wij het nu hebben ervaren.

Een uitgebreide selectie van onze foto’s vind je op Flickr.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.