Mijn boek over social learning is uit

De afgelopen week is het boek “Social learning en leren met sociale media” verschenen dat ik samen met Marcel de Leeuwe heb geschreven. Waar gaat dit boek over?

Boek social learningEind 2012 werd ik door Tom Dousma benaderd met de vraag of ik samen met een co-auteur een boek wilde schrijven over ‘social learning’ voor de Hoger Onderwijs Reeks van Noordhoff Uitgeverij, waar Tom redactielid van is. Omdat ik Tom en een aantal andere redactieleden al langer ken, heb ik toegezegd.

Ik heb Marcel de Leeuwe benaderd om deze uitgave samen met mij te schrijven. Ik ken Marcel al een jaar of tien, en werk graag met hem samen. Omdat we allebei nogal druk zijn, heeft het een tijd geduurd voordat we de kopij hadden geschreven en de feedback van de redactie hadden verwerkt. Aangezien Noordhoff boeken in het verre buitenland laat drukken en met de boot transporteert, heeft het nog bijna 9 maanden geduurd voordat ’social learning’ verleden week eindelijk verscheen.

Waar gaat het boek over?

  • In hoofdstuk 1 staat het begrip ‘social learning’ centraal, en de onderwijskundige achtergronden ervan (relevante opvattingen en theorieën over leren).
  • In hoofdstuk 2 positioneren we social learning binnen een veranderende maatschappelijke context, waarbij meer nadruk komt te liggen op zelfgeorganiseerd leren en samenwerkend leren.
  • Hoofdstuk 3 gaat over de wijze waarop leren gestalte krijgt, als sprake is van social learning. Marcel en ik behandelen onder andere acht didactische principes van social learning, en we beschrijven typen leeractiviteiten waarbij sociale media een belangrijke rol spelen.
  • Hoofdstuk 4 bespreekt hulpmiddelen waarmee je social learning kunt faciliteren, plus de didactische kracht en zwakte van sociale media.
  • In hoofdstuk 5 behandelen Marcel en ik de implementatie van social learning en het gebruik van sociale media binnen leersituaties.
  • De epiloog blikt terug op het boek.

Elk hoofdstuk start met een oriëntatie, en eindigt met praktijkvragen en bronnen voor verdieping en verbreding.

Bestellen kan bijvoorbeeld via Managementboek.nl.

‘Social learning en leren met sociale media’ is mijn tweede boek over technology enhanced learning. Het eerste boek heb ik alleen geschreven, en samen met Erno Mijland uitgegeven. Om die uitgave mogelijk te maken, heb ik -behalve tijd- behoorlijk veel geld moeten investeren. Het gevolg was echter ook dat de inkomsten voor Erno en mij waren. Nu hebben Marcel en ik er veel tijd in gestoken. De overige investeringen (en ook het overgrote deel van de inkomsten) zijn voor (de) rekening van Noordhoff. Dat maakt dat ik me nu minder ‘eigenaar’ voel van ‘Social learning en leren met sociale media’, dan bij mijn vorige boek. Maar uiteraard ben ik wel trots op en tevreden met het resultaat.

Nota bene:
In het najaar verzorgen Patrick Koning, Marcel de Leeuwe en ik in het Innovatiehuis een sessie over social learning inzetten bij Mediawijsheid.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.