Mijn sessie tijdens de Online Educa Berlijn: leertechnologie vanuit didactisch perspectief beoordelen #OEB16

De Online Educa Berlijn heeft dit jaar weer een vol en in potentie sterk programma (je moet wel goed kiezen). Zo verzorgen Roger Schank en Andreas Schleicher twee van de openingskeynotes. Ik mag zelf ook een bijdrage leveren.

Logo OEBOp donderdagmiddag 1 december verzorg ik een twintig minuten durende sessie met de titel:

How to review learning technology from a pedagogical perspective?

De omschrijving luidt:

One of the challenges of the adoption of technology enhanced learning is the alignment between the pedagogy you want to apply and the technology to enhance and facilitate learning. Wilfred Rubens has developed a checklist that can be used to review learning technology from a pedagogical perspective. He uses this checklist during working sessions with teams of developers. The checklist is based on educational research, for example on Merrill’s First Principles of Instruction. In this presentation the theoretical foundations and the checklist itself are presented and discussed. Depending on the available time the participants will use the checklists themselves to review learning technology.

Onderzoek van Joke Voogd en anderen laat zien dat docenten vaak moeite hebben met het inschatten van de didactische mogelijkheden van leertechnologie. Deze checklist gebruik ik daarom vaak tijdens ontwikkelsessies om deelnemers na te laten denken over deze mogelijkheden.

Als deelnemers aan deze sessie na afloop hun business card achter laten, ontvangen zij toegang tot een eigen checklist.

De organisatie noemt deze korte, interactieve, sessies ‘academic sessions’. Het is voor het eerst dat ze dit format gebruiken. Voorheen had je drie of vier presentaties in anderhalf uur. Nu kun je dus bewust kiezen voor een enkele spreker.

Nieuw is overigens ook dat je je nu kunt inschrijven voor ‘OEB Plus’. Je betaalt dan € 190 (als je beschikt over een VAT-ID) of € 226,10 extra, en je ontvangt onder meer toegang tot de OEB Premium Lounge, toegang tot een receptie op 30 november en toegang tot exclusieve sessies.

Ik ga ervan uit dat dit Plus-pakket geen deel uit maakt van mijn perskaart….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
2 reacties op “Mijn sessie tijdens de Online Educa Berlijn: leertechnologie vanuit didactisch perspectief beoordelen #OEB16
  1. Ank Boersma schreef:

    “Je moet wel goed kiezen”
    Nog tips Wilfred? Bij mijn eerste bezoek aan de OEB had ik inderdaad wel last van keuzestresss 🙂

Top

%d bloggers liken dit: