Mijn start als zelfstandig adviseur

Vandaag is het dan officieel zo ver. Ik ben gestart als zelfstandig adviseur. In deze blogpost geef ik een korte impressie wat daar allemaal bij komt kijken.

Een aantal zaken had ik al geregeld, zoals inschrijving in de Kamer van Koophandel en een BTW-nummer. Na een tip van Hanneke van Stokkom heb ik allereerst contact opgenomen met accountant Van Bergen cs.

Deze accountant had me enkele maanden geleden geadviseerd over wat er komt kijken bij een eigen bedrijf. Toen ik had besloten om zelfstandig adviseur te gaan, heb ik dit bureau meteen ingeschakeld. Zij maken gebruik van de online applicatie Yuki waarmee je online kunt factureren en uitgaves kunt boeken. Marcel de Leeuwe tipte me eerder al om Factuursturen.nl te gebruiken. Deze applicatie gebruik ik voor offertes.

Je moet dus een hele administratie bijhouden van uitgaves, reiskosten, enzovoorts. Op advies van de accountant heb ik ook een zakelijke bankrekening geopend. Deze is gekoppeld aan Yuki.

Van Bergen cs heeft er ook voor gezorgd dat ik over een VAR-WUO-verklaring beschik. Deze verklaring is een eis van opdrachtgevers zoals onderwijsinstellingen. De belastingdienst geeft deze eigenlijk niet meer af omdat men verwachtte dat een nieuwe wet zou zijn goedgekeurd.

Via Van Bergen cs ben ik weer terecht gekomen bij de GANA Adviesgroep. Zij hebben voor mij een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten (keuring moet nog plaats vinden). Bovendien bleek dat ik een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig had. GANA Adviesgroep beschikt ook over een applicatie waarmee je zicht hebt op je financiële positie op korte en lange termijn (op basis van verwachte omzet, inkomen partner, schulden, bezittingen, verzekeringen, etc). Een pensioenvoorziening volgt later (eerst verdienen).

De accountant adviseerde me ook mezelf te registreren bij de CRKBO: als docent (gebeurd) en instelling (vandaag gedaan). Registratie als docent impliceert dat je geen BTW hoeft door te berekenen als een onderwijsinstelling je inhuurt om een gastcollege te verzorgen. Registratie als instelling schijnt noodzakelijk te zijn om geen BTW te hoeven door te berekenen over workshops, studiedagen en andere vormen van ‘kort beroepsonderwijs’ die ik voor derden op maat verzorg.

Je moet dan wel een audit ondergaan, en een klachtenregeling hebben. Daarbij moeten klanten de mogelijkheid hebben in beroep te gaan bij een klachtenafhandeling. Dat kan weer via een geschillencommissie. Als je bijvoorbeeld lid bent van de NTRO, dan heb je toegang tot zo’n geschillencommissie. Dat kost wel € 1500 per jaar (in mijn geval). Ik zoek nog naar alternatieven….

Verder heb ik ook een aanvraag ingediend voor buitenpromovendus bij de OU. Deel 1 van de aanvraag is geaccepteerd.

Uiteraard ben je niet alleen bezig met dergelijke administratieve rompslomp, maar ook met het verwerven van opdrachten. Wat dat betreft heb ik niet te klagen.

  • De Open Universiteit heeft mij een deel van de week ingehuurd om de implementatie van het yOUlearn-project mee af te maken (tot 1 oktober 2015).
  • Ik adviseer een non-profit organisatie in de gezondheidszorg over het ontwikkelen van een e-learning strategie.
  • Ik blijf 1 dag per maand aan het NTI verbonden als lector e-learning.
  • Ik begeleid het MT en docententeams van een onderdeel van een hogeschool bij het vormgeven van leren met behulp van ICT.
  • Ik verzorg studiedagen over blended learning voor een docententeam van een andere hogeschool.
  • Ik ben ook komend jaar gastdocent bij de post-HBO opleiding e-learning van Fontys.
  • Ik verzorg binnenkort twee keynotes over ICT en leren.

Verder heb ik nog enkele offertes voor kleine adviestrajecten uitstaan (bij een bedrijf, een zorginstelling en een onderwijsinstelling).

Tot 1 oktober 2015 heb ik in elk geval een erg volle portefeuille. Het enige dat me dwars zit, zijn diverse verkoudheden waar ik al 9 weken last van heb.

Ik heb ook al snel besloten om geen aparte merknaam te gebruiken, maar om onder mijn eigen naam WilfredRubens.com te opereren. Op het gebied van ’technology enhanced learning’ is dit m.i. een redelijk bekende naam.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

16 reacties

  1. Hoi Wilfred,
    voor de klachtencommissie mag je ook integere personen uit jouw netwerk vragen die geen directe banden hebben met je bedrijf. #scheelteenboelgeld

  2. Gefeliciteerd, Wilfed. En veel succes met je onderneming.

  3. Gefeliciteerd met je onderneming en veel succes.
    Groet
    Edwin Thissen

  4. Mooi hoor Wilfred! Heerlijk om met zo’n goed gevulde agenda te kunnen beginnen. Veel succes en mocht ik je weer eens zien dan lijkt me het leuk om eens bij te kletsen. Reken maar dat je het druk gaat krijgen de komende periode. Leve de werkweek van 70 uren kan ik uit ervaring zeggen 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.