Miniconferentie Formatief toetsen in het onderwijs

Op 26 maart aanstaande vindt bij de Open Universiteit in Heerlen een miniconferentie plaats over formatief toetsen in het onderwijs. Deelname is gratis.

Toetsen wordt steeds meer gezien als een integraal onderdeel van het onderwijs, en niet alleen meer als selectie- en certificeringsfunctie. Veel scholen vragen zich af hoe toetsen een bijdrage kan leveren aan het leren van lerenden. Onderzoek toont aan dat toetsen een belangrijke motor kan zijn voor verder leren. Als toetsen worden ingezet om leren te stimuleren is sprake van formatief toetsen.

Vragen die in deze conferentie via presentatie, workshops en verdiepende sessies aan bod
komen zijn:

  • Wat is formatief toetsen?
  • Hoe kun je formatief toetsen concreet vormgeven?
  • Wat is er nodig om formatief toetsen succesvol te implementeren?

Aan deze miniconferentie werken onder andere mee: Prof. Dr. Cees van der Vleuten (Universiteit Maastricht), Dr. Dominique Sluijsmans (Zuyd Hogeschool/Universiteit Maastricht), Prof. Dr. Wilmad Kuiper (SLO), Dr. Desirée Joosten-ten Brinke (Open universiteit/Fontys lerarenopleiding), en Dr. Nienke Nieveen (SLO).

Doelgroep 

Leerkrachten, docenten, schoolleiders en lerarenopleiders uit het primair en voortgezet onderwijs die nieuwsgierig zijn naar formatief toetsen en concrete voorbeelden zoeken hoe zij formatief toetsen in hun praktijk kunnen vormgeven. Ook studenten van relevante masters zijn van harte welkom!

Er zijn geen kosten aan deze miniconferentie verbonden. Maximaal aantal deelnemers is 120.
Inschrijving verloopt op datum van binnenkomst aanmelding.

Deze miniconferentie wordt mogelijk gemaakt door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), Maastricht University, Open Universiteit, SLO, Zuyd Hogeschool en Fontys Lerarenopleiding Tilburg.

Meer informatie en inschrijven?

Om je te kunnen inschrijven, moet je geregistreerd gebruiker van OpenU zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

8 reacties

  1. Interessant! Heb het onderwerp toetsen toegevoegd aan leerproject leren op de Nederlandstalige wikiversiteit.

    http://beta.wikiversity.org/wiki/Toetsen

    Kan helaas niet bij de miniconferentie zijn. Weet jij toevallig of er een filmpje wordt gemaakt?

    In je blog verwijs je naar onderzoek dat aantoont dat toetsen bij kan dragen aan verder leren. Zijn er online bronnen waarnaar ik zou kunnen verwijzen?

    Mvg,

    Tim

  2. Geen idee of opnames worden gemaakt. Meestal wel. Online bronnen:

    – Meusen-Beekman, K., Joosten- ten Brinke, D. & Boshuizen, H.P.A. Hoe draagt formatief toetsen bij aan het ondersteunen van de overgang tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs door vroege training van zelfregulatie vaardigheden bij basisschoolleerlingen?
    Nederlandstalig:
    – Timmers, C. & Van der Kleij, F. (2012). De formatieve functie van toetsen. Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk, 12(3), 5-7.
    – Bennett, R. E. (2011). Formative assessment: A critical review. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18, 5-2
    – Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7–74.
    – Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77, 81-112.
    – Ruiz-Primo, M. (2011). Informal formative assessment: The role of instructional dialogues in assessing students’ learning. Studies In Educational Evaluation, 37(1), 15-24.
    – Shute, V. J. (2008). Focus on formative feedback. Review of Educational Research, 78(1), 153–189.

  3. Is ‘formatief toetsen’ een ander woord voor ‘aanleren door uit te voeren’ met directe terugkoppeling door betrokken professional(s)?

  4. Kun je een voorbeeld geven? Heb je enig idee hoe de “administratie” van dit “formatief toetsen” zo doelmatig en zo doeltreffend mogelijk kunnen plaatsvinden bijvoorbeeld op de werkplek? Blijft “formatief toetsen” niet veel te veel ergens “in de lucht hangen” of zijn er voorbeelden van slimme oplossingen? Zijn -bijvoorbeeld- rijlessen met instructeur zeer tijdrovend en duur of juist schoolvoorbeelden van doelmatigee en doeltreffende formotieve toestingsprocedures? Wat zijn naar jouw idee veel slimmere cq de slimste interfaces voor formatieve toetsingsprocedures?

  5. Een voorbeeld is een zogenaamde zelftoets. Deze toets heeft een speciaal doel, gebaseerd op het ‘testing effect’: als je informatie uit het geheugen ophaalt dan onthoud je deze informatie op de lange termijn beter dan informatie die je alleen bestudeerd hebt. Via toetsen haal je informatie uit het geheugen op. Toetsen worden dan niet alleen als beoordeling gebruikt, maar ook als leerstrategie. Om dat te bereiken moet het ook niet zomaar een toets worden, maar een die voldoet aan de volgende concept:

    • Het gehele theorie/conceptuele kader die men geacht wordt te kennen na de masterclass wordt getoetst. Deze toets kan men voor kennisactivering vooraf afnemen, maar ook nog eens achteraf. Het blijkt dat mensen hem ook intensief gebruiken.
    • Om het testing effect te bereiken moet de toets bestaan uit open vragen, de feedback bestaat uit een expert-antwoord waarmee men het eigen antwoord kan vergelijken.
  6. Ik weet niet of deze bronnen ook tijdens de miniconferentie gebruikt, maar naar aanleiding van het verzoek van Tim om bronnen, heb ik ze hier vanuit de ruimte van de online masterclass overgenomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.