Mobiele technologie voor leren (#in #oeb11)

De één na laatste sessie van de Online Educa, die ik heb bijgewoond, ging over mobiele technologie. Helaas crashte mijn op, net toen ik de blog post wilde publiceren. Vandaar deze korte impressie.

Mijn collega Fred de Vries ging in op een project rond augmented reality. De ‘au’ van ‘augmented’ bleek overigens vooral op ‘audio’ betrekking te hebben (en niet op het gebruik van je camera van je smartphone, in combinatie van layers).

Studenten cultuurwetenschappen van de OU gaan normaliter naar Florence waar zij een rondleiding krijgen, en op basis daarvan een essay moeten schrijven. Nu krijgt men een smartphone. Als men bij een bepaald gebouw aankomt, dan krijgt men via audio een opdracht. Vervolgens spreken studenten aantekeningen in, die zij later thuis kunnen verwerken tot een essay. De docent kan de studenten via internet volgen, en hun bijvoorbeeld aanvullende opdrachten geven als hij meent dat zij zich er te gemakkelijk van af maken.

Deze aanpak leidt er toe dat studenten meer op eigen gelegenheid Florence kunnen bezoeken. Volgens de docent is de kwaliteit van de essays ook beter.

Uitdagingen zijn er ook. Studenten blijken vaak veel op hun smartphone te kijken, en minder naar de omgeving waar zij lopen. Daarnaast willen studenten niet graag dat andere studenten hun ruwe aantekeningen op de map van de smartphone zien (werk in ontwikkeling). Technische issues zijn er ook (leeglopende batterij, storingen GPS vanwege dichte bebouwing in Florence).

Isabelle Duston heeft via een internationaal netwerk een app ontwikkeld waarmee kinderen hun taalvaardigheid kunnen verbeteren. De app is gebaseerd op principes van gaming en storytelling. De app is beschikbaar in diverse talen. Meestal zijn educatieve games en apps namelijk Engelstalig, terwijl slechts 5% van de kinderen van huis uit Engels spreekt. Duston vertelde ook dat de Amerikaanse overheid financiële middelen beschikbaar stelt om het hele curriculum in het basisonderwijs webbased te maken, en te baseren op gameprincipes.

Manfred Freisitzer ging in op een initiatief waarbinnen in Kenia e-learning via de mobiele telefoon wordt aangeboden. Doel is mensen bewust te maken van afvalscheiding.

Er wordt geen gebruik gemaakt van tekst en internet omdat de doelgroep nauwelijks geletterd is, en geen beschikking heeft over internet. Maar wel over gewone mobiele telefoons. Freisitzer liet een demonstratie hiervan zien. Luisteraars horen verhalen en kunnen via keuzetoetsen interveniëren.

Meer informatie is te vinden via http://www.common-sense.at/i-call

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.