Mobile augmented reality #ele12

Welke mogelijkheden biedt mobiele augmented reality voor leren en opleiden? Veel zo bleek tijdens de sessie van professor Marcus Specht tijdens de e-learning event.

Collega Marcus Specht van Celstec is tijdens het e-learning event ingegaan op mobiele technologie en augmented reality. Hij vertelde over steeds krachtiger technologie, bijvoorbeeld displays die embedded zijn, die mobiele augmented reality mogelijk maken. Uiteraard worden smartphones ook veel gebruikt als displays. Via sensoren worden activiteiten geregistreerd. QR-codes kunnen ook augmented reality-toepassingen toegankelijk maken.

Marcus heeft het begrip Augmented Reality (AR) afgebakend en ook voorbeelden gegeven. Voor definities zie het topic over Mobile learning op OpenU. Ook is ingegaan op verschillende interactiepatronen (soort helm of bril, de tricorder, holo chess, x-ray vision, audio augmented reality waarbij je instructies via audio en niet beeld krijgt). Hij stelde dat de hype rond AR wel enigszins voorbij is.

Marcus Specht is ook ingegaan op educatieve patronen rond augmented reality en mobiele technologie. Daarbij plaatst hij educatieve functies (illustration, immersion, exploration, reflection, collaboration) in contexten (identiteit, locatie, omgeving). Augmented reality maakt dan leeractiviteiten mogelijk die zonder deze technologie niet mogelijk zijn. Hij gaf voorbeelden van ambient displays die mensen feedback geven die leiden tot reflectie. Augmented books bieden bijvoorbeeld veel rijkere informatie dan gewone (elektronische) boeken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.