Moeite met informeel leren (#in)

Bob Mosher's column Embedded Learning is mijns inziens een illustratie van het geworstel van veel opleiders met informeel leren.

Mosher heeft moeite met de term 'informeel leren'. Hij krijgt er maar moeilijk grip op, en spreekt liever van performance support of embedded learning. Daarbij wordt gebruik gemaakt van IT-tools die rekening houden met de context waarbinnen de medewerker moet presteren. Verder zijn bedrijfsprocessen belangrijk:


Learning and support are not just system-based issues. Most of these applications live within the context of an overarching workflow.


Daarnaast beschikken lerenden over tools als mobiele telefoons, laptops en apparaten als de iPad (learning modalities) die het mogelijk maken altijd en overal te leren en ondersteuning te krijgen. Mosher schrijft:


Our ability to embed learning into every aspect of our learners’ work lives is reaching a level we have never experienced before. With a more technically literate workforce and learners who Google movie times on their mobile phones, their ability and desire to have learning follow suit is not only something we need to champion, but it’s what they deserve.


Dat zijn zinnig woorden, maar toch vind ik dat Mosher onvoldoende rekening houdt met leren dat plaats vindt buiten de arbeidsorganisatie en het opleidingsinstituut. Medewerkers ontwikkelen zich ook buiten de invloed van de opleider (op de werkvloer, maar ook daar buiten, en 'toevallig'). Organisaties zouden daar meer gebruik van moeten maken. Bovendien lijkt hij weinig oog te hebben voor het feit dat bijvoorbeeld leerdoelen en leeractiviteiten meer of minder informeel kunnen zijn.

Opleiders hebben vaak angst de controle te verliezen over het leren van medewerkers. Terwijl het volgens mij juist de bedoeling is dat lerenden 'in control' zijn over hun eigen leer- en ontwikkelproces (self-directed learning). In zo'n situatie –ubiquitous learning?– is het een illusie dat een opleider grip heeft op het leren van een ander.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.