Moeten we het bij onderwijsinnovatie hebben van het commercieel onderwijs?

Gisteren berichtte het Financieel Dagblad dat Roompot-oprichter Henk van Koeveringe vier miljoen euro investeert in de oprichting van een particuliere vmbo-opleiding, die moet leiden tot een ‘maatwerkdiploma’. Uiteraard kun je hier kritische opmerkingen bij plaatsen. Maar volgens moet het onderwijs daarbij ook zelf in de spiegel kijken.

Een aantal zaken valt me in de bijdrage van het FD op:

  • Van Koeveringe wil dat leerlingen in eigen tempo en op een verschillend niveau onderwijs kunnen volgen.
  • Het onderwijs zou kleinschaliger en efficiënter moeten zijn. Tegelijkertijd moeten ouders hiervoor diep in de buidel tasten.
  • De initiatiefnemer heeft weinig vertrouwen in samenwerking met publiek gefinancierde onderwijs.
  • Hij hoopt dat de ervaringen binnen het particuliere onderwijs weerklank zullen vinden binnen het reguliere onderwijs.
  • Henk van Koeveringe heeft zich ook al eens met een ziekenhuis bemoeit (en niet zonder succes).

Vanuit het reguliere onderwijs (o.a. via Twitter) is er kritiek:

  • Een volgende stap in de richting van privatisering en commercialisering van het onderwijs.
  • Een hoge eigen bijdrage leidt tot ontoegankelijk onderwijs.
  • Weer iemand zonder onderwijsachtergrond die denkt te weten hoe onderwijs werkt.
  • Meer keuzemogelijkheden leiden tot keuzestress bij leerlingen.
  • Leerlingen moeten niet individueel leren, maar ook met elkaar. Dergelijke vormen van personalisering komen vooral ten goede aan beter presterende leerlingen.

Ik kan me deze kritiek op zich voorstellen. Een dergelijk initiatief zet mij echter ook aan het denken.

Het onderwijs is al vele jaren bezig met meer flexibilisering, mede op basis van signalen uit de samenleving (en niet alleen van werkgevers). Tegelijkertijd komen daadwerkelijke innovaties op dit terrein maar moeizaam van de grond. Belangrijke uitzonderingen daargelaten.

Dat komt volgens mij o.a. omdat echte urgentie om te flexibiliseren nauwelijks aan den lijve wordt ervaren. Het onderwijs wordt dankzij wet- en regelgeving immers zeer beschermd tegen ‘disruptieve invloeden’. Op zich is dat goed, omdat ‘disruptie’ binnen de publieke sector ook zeer negatieve gevolgen kan hebben.

Het kan echter ook geen kwaad om onderwijsinstellingen bij tijd en wijle eens wakker te schudden, zodat zij de urgentie om te innoveren en meer te flexibiliseren weer gaan voelen. Laat als regulier onderwijs zien dat je ook over innovatiepotentieel beschikt.

Als het initiatief van Roompot-oprichter Van Koeveringe daaraan bijdraagt, dan is dat winst.

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.