Mythes belemmeren acceptatie e-learning door leidinggevenden

Leidinggevenden hebben vaak een verkeerd beeld van e-learning. Dit beeld is gebaseerd op drie mythes. Deze mythes (eigenlijk vooroordelen) zorgen er voor dat leidinggevenden dikwijls zelf niet deelnemen aan e-learning, en e-learning ook niet zien als effectieve manier van leren voor medewerkers.

Als het gaat om de ‘menselijke kant’ van de implementatie van e-learning, dan kijken we dikwijls vooral naar de motivatie, drijfveren, attitude en bezwaren van medewerkers en docenten (en ICT-ers). Leidinggevenden hebben volgens hoogleraar Hitendra Wadhwa van de Columbia Business School ook vaak bezwaren tegen e-learning. Deze bezwaren zijn volgens hem echter gebaseerd op drie mythes die hij in Three Myths of Online Learning probeert te ontzenuwen.

  1. Online leren is onpersoonlijk.
    Dank zij nieuwe technologieën kun je van online leren wel degelijk een sociaal proces met veel interactie maken. Daardoor kan online leren voor leidinggevenden een betekenisvolle ervaring zijn, waarin zij kennis delen met andere leidinggevenden (waar dan ook).
  2. Online leren is niet motiverend.
    Volgens Wadhwa hebben we video dikwijks niet op een creatieve manier gebruikt (pratende hoofden).

    The secret to making online content engaging, according to Wadhwa, is to recognize that education is not only about nourishing participants’ minds but also about stirring their hearts. When instructors learn to form a rich personal connection with their participants on camera, they are already starting to inspire, not just inform, the participants on their learning journey.

    Maak er dus interactieve TV van, maak er een dynamische ervaring van. Het kan.

  3. Online content is alleen maar geschikt voor leerbehoeften van lager opgeleiden.
    Er zijn inmiddels veel e-learning programma’s voor leidinggevenden ontwikkeld. Business schools komen steeds vaker met online programma’s op het gebied van leiderschap en strategie.

Eigenlijk zijn dit geen mythes, maar vooroordelen: een mening gebaseerd op een stereotype uit het verleden. E-learning was ‘vroeger’ -en helaas nu soms (?) nog steeds- onpersoonlijk en niet motiverend. Deze vooroordelen zorgen er voor dat leidinggevenden tot nu toe relatief weinig deelnemen aan online leren. Uiteraard bevordert dit beeld ook niet dat zij e-learning beschouwen als een motiverende en effectieve manier van leren voor medewerkers (met name mythe 1 en 2).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.