Mythes over online cursussen

Volgens Alicia Geigel is het volgen van online cursussen volstrekt iets anders dan het volgen van traditioneel onderwijs. Zij stelt dat er echter vijf mythes over online cursussen bestaan.

a) Online cursussen zijn eenvoudig te volgen.
Online cursussen hebben echter hetzelfde curriculum als traditionele cursussen. De didactiek verschilt. Ze doen ook een groter beroep op de verantwoordelijkheid van deelnemers.

b) De kwaliteit van online cursussen is minder.
Online cursussen worden geëvalueerd om ervoor te zorgen dat ze aan kwaliteitsstandaarden voldoen en om te controleren of de geformuleerde leerdoelen bereikt worden. Traditionele cursussen verschillen in kwaliteit. Dat is bij online cursussen ook het geval.

c) Er is binnen online cursussen geen interactie met docenten en andere deelnemers.
Docenten zijn via diverse media vaak beter bereikbaar dan bij traditioneel onderwijs het geval is. Verder heb je verschillende mogelijkheden om online te interacteren met andere lerenden.

d) Je moet bij online cursussen de leerstof zelfstandig bestuderen.
Bij online cursussen ontwikkelt een docent ook overzichten en presentaties. Er zijn opdrachten, quizzes, projecten etc, vergelijkbaar met een traditionele cursus.

e) Bij online cursussen is frauderen gebruikelijk.
Frauderen is bij online leren niet meer gebruikelijk dan bij traditioneel onderwijs. Plagiaat software wordt gebruikt om fraude bij opdrachten op te sporen. Verder kan online proctoring worden ingezet. Deze toepassingen om fraude tegen te gaan, kunnen uiteraard ook bij traditioneel onderwijs worden ingezet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: