Mythes rond social learning

We lezen de laatste tijd veel over mythes op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Ik doe er zelf ook aan mee. Volgens Helen Blunden komen ook op het gebied van social learning de nodige mythes voor. In onderstaande bijdrage voorzie ik deze mythes ook van commentaar.

Sociaal netwerkMythe 1: social learning is een nieuwe rage

Blunden merkt hierbij op dat ‘social learning’ helemaal niet zo’n nieuw fenomeen is. Mensen leren volgens haar van nature op een ‘sociale’ manier. Volgens haar is de link met ICT echter nieuw, waarbij zij benadrukt dat veel vormen van e-learning helemaal niet zo sociaal zijn. Ook is er veel verwarring op het gebied van leren en ontwikkelen over wat ‘social learning’ nu is. Zij stelt dat de traditionele manieren van leren vandaag de dag om tal van redenen niet meer werken. Benader social learning als een natuurlijk proces.
Mijn opmerkingen: ik word niet moe om te herhalen dat context en te bereiken doelen sterk van invloed zijn op hoe je het beste kunt leren. Instructies, learning by doing, social learning. Het kan allemaal passend zijn. Bij Bandura’s social learning -zo’n veertig jaar oud- nam ‘modelling’ niet voor niets een belangrijke plaats in. Leren is een continu cognitief en sociaal proces, waarbij ervaringen een heel belangrijke rol spelen en waarbij sprake is van gedragsverandering, of van het vergroten van de capaciteit om bepaald gedrag te vertonen. Social learning is anno 2017 dan samenwerkend en/of interactief leren met behulp van ICT, waarbij de lerende veel controle heeft over wat, hoe, waar en waarmee er geleerd wordt. Met name dit laatste is nieuw.

Mythe 2: social learning betekent slechts één ding

Helen Blunden wijst op de diversiteit van social learning. De invulling is afhankelijk van de interpretatie van de personen waarmee je spreekt. Zij laat hierbij tal van begrippen de revue passeren. Interactie, netwerken, samenwerking, van en aan elkaar leren en werkplek leren komen hierbij vaak voor. Wat betekent het voor de rol van Leren en Ontwikkelen als de controle over leren in handen komt van de medewerkers, vraagt zij zich af.
Mijn opmerkingen: social learning is inderdaad een veelzijdig fenomeen, net als e-learning of blended learning. De rol van de leer- en ontwikkelfunctie verandert inderdaad ook. Zij zullen een veel diverser takenpakket krijgen, waarbij het bevorderen en faciliteren van social learning belangrijk zullen worden. Het cureren van informatie, medewerkers vertrouwd maken met ‘social learning’ en het begeleiden in het gebruik van leertechnologie kunnen volgens mij ook tot het takenpakket van de L&D-functie behoren.

Mythe 3: je hoeft niet sociaal te zijn, om sociaal te worden

Volgens Blunden zal ‘Leren & Ontwikkelen’ zelf het goede voorbeeld moeten geven als het gaat om social learning. Het is onvoldoende om vanuit de theorie social learning in te voeren. Om geloofwaardig te zijn zul je social learning dus zelf moeten toepassen. Je fungeert namelijk als rolmodel:

This means that they are already incorporating new skills such as social collaboration, network building, knowledge sharing, working out loud, content curation and publishing, community building and sense making into their own work.

Mijn opmerkingen: ik ben het hier helemaal mee eens. Je ontwikkelt via ervaringen impliciete kennis over mogelijkheden en uitdagingen op het gebied van social learning. Pas als je doet wat je zegt, kom je geloofwaardig over.

Mythe 4: social learning gaat er om medewerkers te dwingen het nieuwe platform voor social learning te gebruiken

Het gaat er volgens de auteur niet om medewerkers te dwingen om een bepaald systeem te gebruiken. Investeer in samenwerking, in het faciliteren van leren, in een cultuur van delen. Ga na hoe medewerkers informatie zoeken en delen, met elkaar converseren, en help hen deze leerprocessen te verbeteren. Je social learning systeem is maar één gereedschap.

Mijn opmerkingen: uiteraard gaat het hierbij niet om het borgen en vastleggen van kritische informatie. Daar heb je centrale systemen voor. Verder herken ik wel de behoefte om medewerkers te stimuleren een bepaald platform te gebruiken om de betreffende investering te kunnen verdedigen. Blunden gaat daar wat al te gemakkelijk aan voorbij. Maar inderdaad: je kunt dit niet afdwingen. Geef medewerkers vooral ook autonomie in het gebruik van leertechnologie.

Nota bene: je kunt je afvragen of de term ‘mythe’ hier wel op z’n plaats is. Maar dat is een detail.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.