Nieuwe technologieën vergroten strategische waarde van leren en ontwikkelen #ele12

Nieuwe manieren van leren vormgeven met behulp van nieuwe technologie. Daarover ging de keynote die Bob Mosher en Conrad Gottfredson tijdens het e-learning event verzorgden. Leren gaat dan niet alleen over opleiden, maar ook over transfer en duurzaamheid.

Zij illustreerden dat er ontzettend veel applicaties worden gebruikt. Maar hoe kun je die toepassingen voor leren gebruiken?

E-learning is maar een onderdeel van de leeractiviteiten die worden uitgevoerd. De nieuwe blend is volgens hen aligned, embedded, contextual, just enough en integrated. De tools die we nu hebben, zijn niet de tools waarover we vroeger beschikten. De nieuwe manier van blended learning moet bijdragen aan het optimaliseren en goedkoper maken van trainen. Leren moet slimmer georganiseerd worden. Veel van wat je leert, moet je vaak pas veel later toepassen. Dat werkt niet goed.

Je moet dan sociale media gebruiken om leren na afloop van de training gestalte te geven. “We overteach”, stelden Mosher en Gottfredson. Sociale media gebruik je vooral om de transfer van het geleerde vorm te geven. Meesterschap ontwikkel je via opleidingen, bekwaamheden op een informele manier. Bijblijven op je vakgebied doe je vaak ook op een snelle manier, via samenwerkend leren, via sociale media (sustaining). In feite krijgt performance support daarmee een nieuwe impuls. Leren krijgt ook een meer strategische rol als trainen zich richt op transfer en duurzaamheid. Dat wordt leren gezien als investering, en niet als kostenpost.

Maar dan moet leren en het gebruik van sociale media wel zijn ingebed in de werkprocessen. Een andere belangrijke randvoorwaarde is dat je rekening houdt met de context. Die context wordt bepaald door de omstandigheden, leerbehoeften en werkprocessen van werknemers. De grootste uitdaging is daarbij overigens dat medewerkers bepaalde werkwijzen moeten afleiden.

Ik heb de rest van de keynote helaas niet bij kunnen wonen, omdat mijn eigen workshop aansluitend plaatsvond.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *