O, die geweldige MOOC’s #owd12

Sessie vier van de Onderwijsdagen werd verzorgd door dr. Chuck Severance. Hij vertelde op een losse en humoristische manier over zijn ervaringen met het verzorgen van een Massive Open Online Course, en over de relatie met open education.

Wat is er nieuw aan MOOC's? Severance verzorgt al vijftien jaar online cursussen. Het nieuwe aan MOOC's is dat je dankzij krachtige technologie kwalitatief betere online cursussen kunt verzorgen. De slides zijn bijvoorbeeld beter te zien. Zelfs beter dan tijdens face to face onderwijs. De cursussen starten pas bij voldoende vraag. MOOC's werken volgens Severance ook pas bij grote aantallen.

Severance verzorgt zelf een MOOC over de geschiedenis van internettechnologie. Daar hebben zo'n 45000 studenten voor ingeschreven. Elf duizend studenten hebben aan de eerste toets mee gedaan. Een grote groep niet-Engelssprekende studenten viel uit toen hij een een schrijfopdracht gaf. Dergelijke opdrachten leiden dus tot uitval.

Bijna 6000 studenten hebben het examen gehaald. Dat is veel meer dan je offline kunt bereiken. Een grote groep daarvan is ouder dan 25 jaar. Meer dan 75% heeft al een universitaire graad. Deze studenten komen over de hele wereld. Zijn college's worden vertaald door studenten. Studenten investeren vaak veel tijd in de MOOC.

Hij heeft nu ook een MOOC gemaakt om studenten wegwijs te maken in het fenomeen MOOC (wat hoort, hoe werkt software, schrijfvaardigheden, wat is plagiaat, enzovoorts). Daardoor kun je de lat in andere MOOC's hoger leggen. Je kunt deze cursus ook gebruiken voor campusstudenten.

Hij probeert in zijn MOOC ook studenten aan te moedigen om elkaar feedback te geven, elkaar te stimuleren en kennis te delen (open learning community bevorderen). Ook streeft hij er naar dat deelnemende studenten zijn materiaal gebruiken, bewerken (aanpassen aan eigen cultuur) en hergebruiken om anderen te doceren. De MOOC moet dus ook iets levendigs zijn. Severance organiseert ook ontmoetingen in Starbucks, bijvoorbeeld in Amsterdam. Daar maakt hij ook video's van, die hij deelt. Dat maakt de MOOC persoonlijk, menselijk waardoor het betrokkenheid genereert.

Severance liet ook statistieken zien waaruit bleek hoe hij kon achterhalen wanneer studenten spiekten. Dat gebeurde relatief weinig.

Chuck Severance is enthousiast over deze manier van leren, maar hij heeft ook enkele zorgpunten:

  • Er dreigt monopolievorming rond MOOC's
  • Alles is closed source, met weinig innovatie.
  • Open educational resources moeten zich meer bezig houden met MOOC's.
  • Er is geen sprake van hergebruik en vertalingen.

Severance bekijkt MOOC's ook vanuit de bril van open source en open standaarden. Zijn droom is o.a. een open source omgeving voor MOOC's, en auteursomgevingen voor open leermaterialen (waar onder ebooks). Readium is een voorbeeld van zo'n ontwikkeling. Je kunt dan een ebook krijgen, en later een geprinte versie kopen. Daar worden uitgevers zenuwachtig van. Class2Go is een open platform voor online leren en research van Stanford. Daar kunnen op termijn traditionele aanbieders van elektronische leeromgevingen zenuwachtig van worden.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.