OEB: Verschillen tussen presentaties en praktijk? #oeb14

Een aantal jaren geleden heb ik opgemerkt dat er bij de Online Educa Berlijn wel eens sprake is van een kloof tussen geschetste vergezichten en de praktijk van alledag. Tijdens  presentaties worden bestaande manieren van en systemen voor onderwijs, opleiden en leren regelmatig ter discussie gesteld. Als je vervolgens praktijksessies bezoekt, gaat het toch vooral om het beter kunnen managen van cursussen en trainingen of het kunnen controleren of lerenden ook daadwerkelijk iets geleerd hebben.


Toen ik vanochtend de programmagids bestudeerde viel me een vergelijkbare kloof op. Relatief weinig sessies lijken bijvoorbeeld betrekking te hebben op het gebruik van leermanagement systemen/elektronische leeromgevingen en op het gebruik van ICT voor redelijk traditionele manieren van beoordelen. Er zijn wel sessies die te maken hebben met het beoordelen. Zoals sessies over badges, het ePortfolio, ‘efficacy’, alternatieve manieren van assessment of zelfs het einde van het diploma. Afgaande op de titels lijken bedrijven op zoek naar alternatieven voor cursussen en trainingen (zoals werkplek leren faciliteren of MOOCs).

Kijk je naar de beurs, dan vind je daar juist veel ‘klassieke’ toetsapplicaties (naast relatief nieuwe toepassingen zoals online surveilleren bij examens, TinCan en badges), content managementsystemen en leermanagement systemen. Je vindt hier overigens ook platforms die ‘social learning’ willen faciliteren.

Big data en learning analytics krijgen veel aandacht tijdens de sessies. Deze thema’s worden in de index van de beurs niet separaat genoemd. Maar waarschijnlijk vind je dit onderwerp onder andere terug bij de leermanagement systemen.

Wat in vergelijking met de afgelopen twee jaar ook opvalt, is dat Arabische landen zich dit jaar niet op de beurs presenteren. Ik heb in de wandelgangen vernomen dat dit met beveiliging te maken heeft. Jammer.

Wat betreft thema’s kennen sessies en de beurs ook de nodige overlap. Ik denk daarbij aan online opleiden ontwerpen, content ontwikkeling (hoe en waarmee), het gebruik van online video, online taalonderwijs of massive open online courses.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.