OEB2009: hoe jongeren ICT voor leren gebruiken

Guus Wijngaards van Hogeschool InHolland had tijdens de Online Educa Berlin een open discussie georganiseerd met Berlijnse leerlingen uit het voortgezet onderwijs. De leerlingen lieten eerst zien hoe zij ICT gebruikten voor leren. Vervolgens werd er gediscussieerd over een aantal onderwerpen. Een leuke vorm. Wat viel me hierbij op?

  • Deze jongeren gebruikten een hoop technologie, ook voor leren. Zij nemen daar zelf het initiatief toe. De bronnen die zij gebruikten werden niet door de school aangereikt. Er is een behoorlijk grote kloof tussen hun leven en hun onderwijs.
  • Deze jongeren gebruikten op een diverse manier ICT. Eén jongen omschreef zich als "old school". Hij las liever boeken.
  • Deze jongeren gebruiken veel technologie om te leren, maar benoemden dat lang niet altijd als leren.
  • Deze jongeren schetsten een redelijk dramatisch beeld van de situatie van ICT in het Duitse onderwijs. De faciliteiten deugen niet, er is geen leiderschap, docenten hebben een zeer sceptische houding ten aanzien van ICT.
  • De scholen van de jongeren besteden geen aandacht aan het verzet tegen de dictatuur in Iran, en de rol van social networking daarbij. Terwijl dat deze jongeren wel bezig houdt.
  • Aanwezigen in de zaal zagen een rol weggelegd voor leerlingen om hun docenten te prikkelen om te werken met ICT. Bijvoorbeeld om suggesties te doen om websites te gebruiken. Deze jongeren zagen dat zelf niet zo.
  • Deze jongeren gebruiken internet intensief om te consumeren en te communiceren, maar nauwelijks om te creëren en te delen.
  • Deze jongeren voelen er niets voor om ouders en leerkrachten toe te laten tot hun MSN-contacten of Facebook-pagina.
  • Ik had het idee dat deze jongeren (gymnasiasten) zich bewust waren van de risico's van het publiceren van 'minder geschikte' foto's. Toch kon één van de aanwezigen in de zaal het niet laten hen hierover de les te lezen. Best genant.

Ik heb met mijn Flip onderstaande impressie gemaakt. Ik had vooraf toestemming gevraagd (en gekregen) om de fragmenten op YouTube te publiceren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Ik vind dit een schoolvoorbeeld van de steeds groter wordende kloof tussen het binnenschoolse en buitenschoolse leren. Kruisbestuiven zou ik aanbevelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.