Onderwijs interactiever maken met SKIES

Je hebt verschillende applicaties waarmee je onderwijs interactiever kunt maken. Vanavond heb ik kennis gemaakt met een veelbelovende toepassing, SKIES.

SKIES LearnSKIES is een toepassing waarmee je onder meer een PDF-document van bijvoorbeeld een presentatie kunt converteren naar ‘kaarten’. Vervolgens kun je die kaarten verrijken met aanvullende informatie, verschillende media, vragen en antwoorden, en diverse vraagtypes (met de mogelijkheid om feedback te geven). Je kunt verder ook onder meer berichten achterlaten (publiek en privé).

Deze mogelijkheden kun je lerenden ook geven, zodat zij niet alleen reageren maar ook daadwerkelijk co-creëren. Daarbij kunnen lerenden meer uitgebreide bijdragen leren, zodat geen sprake hoeft te zijn van oppervlakkig bijdragen leveren.

Een mooie optie is ook dat lerenden op een 5-punt schaal aan kunnen geven een kaart in meer of mindere mate begrepen te hebben. De docent kan monitoren hoe lerenden de kaarten gebruiken.

SKIES is in te zetten tijdens klassikale bijeenkomsten, maar ook vooraf of achteraf. In Campus Technology wordt de vraag gesteld of het gebruik van SKIES tijdens de hoorcolleges niet erg afleidend werkt:

But the reality is that “many students are already multitasking during class,” he (initiatiefnemer Julius Su, WR) added. “The question is whether they’re doing this toward a productive goal.”

SKIES heeft dus uitgebreide mogelijkheden. Uiteraard komt het daarbij vooral op de integratie ervan binnen het onderwijs. Nadelen zijn er ook:

  • De uitgebreide mogelijkheden en het kunnen variëren tussen publiek en privé maakt dat dit een relatief complexe applicatie is.
  • De applicatie werkt vooralsnog alleen op iPhone en iPad. Het is echter de bedoeling dat deze platformonafhankelijk wordt.
  • SKIES bevindt zich nog in een Beta-stadium. De toepassing is gratis. Ik zou deze echter vooralsnog niet op grote schaal inzetten. Veel belovend is deze wel. Een applicatie om in de gaten te houden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.