Onderwijscolloqium Van StOER naar OpenU (#in)

Vanmiddag heb ik bij de Open Universiteit een onderwijscolloqium verzorgd over het project dat ik bij mijn werkgever mag leiden. Aanvankelijk heette dit project "Strategie Open Educational Resources" (StOER). Omdat het project over veel meer gaat dan open educational resources (en de vlag dus de lading niet meer dekte), hebben we het nu OpenU genoemd.

Aanleiding voor OpenU (vh StOER) is de noodzaak om een leven lang te leren. De OU heeft als ambitie om spin in het web te zijn op het gebied van een leven lang leren. Dat betekent dat wij ons niet meer alleen moeten richten op het cursus- en opleidingsmodel, maar dat wij volwassenen ook moeten faciliteren om op andere manieren hun kennis up to date te houden.

Met het project OpenU wil de OU hierop inspelen. In de eerste plaats wordt binnen het project een platform ontwikkeld met tal van functionaliteiten die kunnen worden gebruikt voor meer informele vormen van leren, maar ook voor het verzorgen van cursussen. Voorbeelden van functionaliteiten zijn blogs, en een search & invite optie waarmee je contact kunt leggen met anderen.

Op de tweede plaats bevat het portaal tal van leermaterialen. Daarbij kan het gaan om open educational resources (vrij toegankelijke materialen, waar onder gratis cursussen), maar ook om materialen die alleen voor bepaalde groepen gebruikers toegankelijk zijn.

Binnen het project OpenU onderzoeken we ook de mogelijkheid om op een andere manier, via een ander ‘business model’, inkomsten te genereren. Verder worden er ook andere producten en diensten ontwikkeld (denk aan webinars en aan leertrajecten voor specifieke doelgroepen), en is het de bedoeling dat OpenU belangstellenden beter zicht geeft op het onderwijs, het onderzoek en innovatie bij de OU.

Ik zal over een aantal aspecten uitvoeriger bloggen. Tot die tijd moeten jullie het doen met onderstaande presentatie.


This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.