OnderwijsInnovatie over serious gaming, weblectures en een doorgeslagen toetscultuur

Deze week is het tweede nummer van 2013 van het blad OnderwijsInnovatie verschenen. Dit tijdschrift van de Open Universiteit behandelt allerlei initiatieven op het gebied van vernieuwing van het onderwijs.

OnderwijsInnovatieIn deze editie wordt onder meer aandacht besteed aan de verwachtte toenemende belangstelling voor deeltijdonderwijs. Verder gaat het tijdschrift in op het onderzoek van Pierre Gorissen naat weblectures, en op onderzoek naar de effectiviteit van serious gaming in het onderwijs. Dit onderzoek bevestigt de meerwaarde van serious gaming: typerende kenmerken van een game zorgen voor een hogere ‘self-efficacy’, een meer zelfsturende houding, een hogere motivatie en actiever leren dan een traditionele, klassikale les.

Deze editie van OnderwijsInnovatie besteedt ook aandacht aan een recent boek van hoogleraar Wim Westera over de wijze waarop digitale media ingrijpen in ons bestaan (“The Digital Turn“), over de relatie tussen bindend studieadvies in relatie tot studieresultaat en over een doorgeslagen toetscultuur.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.