Onderwijstechnologie voor …docenten (#in #owd10)

Veel docenten willen met behulp van ICT onderwijs innoveren, maar komen daar vaak niet aan toe. Deze sessie van de Onderwijsdagen was gewijd aan het project MARCHet. Binnen het project MARCHet wil men onderwijs kwalitatief verbeteren door docenten te professionaliseren. Daarvoor ontwikkeld men een aantal modules waarmee docenten ICT op een meer efficiënte leren gebruiken. Zij zouden ongeveer 25 uur per module moeten besteden hieraan te besteden. Uitgangspunt daarbij is het TPACK-model, dat door de presentatoren is toegelicht.

De structuur van de modules bestaat uit een aantal onderdelen. Gestart wordt met de onderwijskundige setting. Daarna verdiepen docenten zich in een thema, en onderzoeken zij de tools. Na het maken van een keuze voor de tool, wordt de les/project herontworpen en ingevoerd. De modules bevatten al veel informatie over de tools.

De modules zijn gewijd aan samen kennis opbouwen, onderwijskundige toepassingen van web 2.0, kennis en inzicht peilen (o.a. formatief en summatief toetsen) en begeleiden op afstand (hoe doe je dat en waarmee kan dat?).

De modules zijn in meerderheid in Surfgroepen ontwikkeld. Eén module is in Ning ontwikkeld.

Tijdens de sessie zijn diverse tools gepresenteerd, en is uitgebreider stil gestaan bij uitgangspunten van samenwerkend leren dat ten grondslag ligt aan de modules (o.a. groepen en de rol van de moderator). Daarna zijn we aan de slag gegaan met een opdracht om te werken met TPACK. Tenslotte zijn enkele voorbeelden met elkaar gedeeld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.