Onderwijzen en leren met Facebook #oeb12

Facebook en onderwijs lijkt niet altijd een gelukkig huwelijk te zijn. Toch kun je goede resultaten met dit sociale netwerk gebruiken, zo bleek uit de praktijkervaringen bij de Hanzehogeschool.

De laatste sessie van de Online Educa Berlijn, de ik heb bijgewoond, was een leercafé over het gebruik van Facebook binnen het onderwijs. Wim Oostindier van de Hanzehogeschool mocht de aftrap verzorgen. Hij is talendocent (Spaans) en gebruikt Facebook om Nederlandse studenten, die in het buitenland stage gaan lopen, Spaans te leren.

Waarom gebruik maken van Facebook, en niet alleen van een elektronische leeromgeving? Omdat studenten op Facebook zitten, maar geen gebruik maken van elektronische leeromgeving (aldus Wim). Ze zijn gemotiveerd en willen leren. Ga dus naar hen toe. Ze gebruiken al Facebook voor studiegroepen. Hij gebruikt ook andere tools, bijvoorbeeld BlackBoard voor het organiseren van het onderwijs.

Facebook kan volgens hem zeker worden gebruikt voor leren, al is de kwaliteit ervan afhankelijk van de didactiek van de docent. Wim durft niets te zeggen over de relatie met studieresultaten. Dat is nog niet onderzocht. Facebook is volgens hem erg geschikt voor niet-georganiseerd en informeel leren. Lerenden gebruiken het ook voor serendipitous, toevallig, leren. Je hebt ook snel contact tot de docent, en je krijgt snel feedback. Lerenden zoeken ook naar steun van medestudenten om tekorten aan te pakken. Bijvoorbeeld: Spaanse 'native speakers' helpen Spaans lerende studenten. Je kunt snel en gemakkelijk bronnen met studenten delen. Berichten verdwijnen echter snel van de hoofdpagina.

Je moet er als docent overigens voor waken dat je je te veel bemoeit met privéaangelegenheiden. Wim maakt een onderscheid tussen vrije tijdactiviteiten en werk/studieactiviteiten in Facebook (daar zijn groepen voor). Het is ook belangrijk om jouw privéaccounts gescheiden te houden van professionele account. Bij instellingen zie je namelijk snel wat over het hoofd. Lerenden maken dat onderscheid zelf overigens niet. Duitse studenten gebruiken wel relatief vaak nepnamen. Wees niet bang voor te veel interacties van lerenden. Zij geven dikwijls bescheiden commentaar, constateerde Wim. De 'like'-optie wordt nauwelijks gebruikt. Lerenden volgen wel vaak bijdragen.

Er zijn open groepen, gesloten groepen (werkt met toestemming, geschikt als je materiaal met copyright wilt gebruiken) en geheime groepen (privé). Je ziet ook wie online is, en je kunt daar contact mee opnemen. Studenten vragen toesteming om lid te mogen worden van groepen. Newsfeeds worden ook gebruikt voor het volgens van trends van interesses van lerenden. Als docent biedt je ook online artikelen in de doeltaal aan die aansluiten op de interesse van lerenden. Dat stimuleert dat zij hun leesvaardigheden bevorderen. Hij geeft ook inhoudelijke feedback op examens via Facebook (wettelijk gezien moet je dan afspraken maken met Facebook over wat er met data gebeurt). Hij deelt veel screenshots van het smartboard via fotoalbums in Facebook. Schrijfoefeningen maken lerenden via weblogs in BlackBoard. Verbeterde teksten worden in Facebook gedeeld.

Leidt dit niet tot een hogere werkdruk voor docenten, zo vroeg iemand? Nee, gaf Wim aan. Hij is er wel door op nieuwe bronnen gestuit. Ook denkt hij dat de motivatie van lerenden er door is toegenomen.

Helaas kon ik deze sessie niet tot het einde bijwonen. De kritische vragen, bijvoorbeeld over de relatie tussen de elektronische leeromgeving en Facebook, of een te vrijblijvende inzet van Facebook, kwamen toen naar voren. Een vliegtuig wacht helaas niet niet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Een reactie van Wim Oostindier:
    Een aardig accurate weergave van wat ik te berde heb gebracht met deze kanttekening:
    – ‘Omdat studenten op Facebook zitten, maar geen gebruik maken van elektronische leeromgeving (aldus Wim)’ ==>
    Ze maken wel degelijk gebruik van Blackboard, maar alleen bij ‘gepland’ leren: ‘Nu ga ik een uurtje vak XYZ doen.’ Met als gevolg dat dat uurtje studeren wordt uitgesteld en onvoorbereid naar college komt.
    Met Facebook doe ik een poging de student tot ‘leren’ te verleiden. Lijkt inderdaad te werken: ze komen inderdaad beter voorbereid naar college.

  2. Dank voor de toevoeging. Het gebruik van BlackBoard door lerenden was echter niet van harte, kreeg ik de indruk.

  3. Nee, dat klopt helemaal. De elementen die veel veel waardering lijken te vinden zijn de journals en de blogs. Daar is nu een interessant element aan toegevoegd: Kaltura. Een soort youtube op instituutsniveau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.