One-to-one laptopprogramma’s kunnen tot betere leerprestaties leiden

Onderzoekers van de Michigan State University concluderen op basis van uitgebreid onderzoek dat zogenaamde “one-to-one” laptop programma’s gerelateerd kunnen worden aan hogere toetsscores op het gebied van taal, wiskunde en ‘science’.

MacbookBij “one-to-one” laptop programma’s beschikken lerenden over een eigen laptop. Of deze nu via de school wordt verstrekt of door middel van “bring your own device”-initiatieven. Deze programma’s zijn kostbaar. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vragen worden gesteld over de verhouding tussen kosten en baten.

Volgens onderzoeker Binbin Zheng van de Michigan State University en zijn collega’s kan de laptop echter bijdragen aan betere leerresultaten (waaronder verbetering van schrijfvaardigheden), en ook bijdragen aan een grotere betrokkenheid en enthousiasme van lerenden, betere relaties tussen lerenden en docenten en aan de ontwikkeling van zogenaamde bekwaamheden van de 21ste eeuw.

Maar dan moeten laptop-programma’s wel fatsoenlijk worden ingevoerd. Dat wil zeggen dat docenten bij de implementatie betrokken worden, dat het gebruik van ICT wordt ingebed binnen curricula en dat sprake is van technische ondersteuning en professionalisering van docenten.

Zheng en zijn collega’s hebben 100 studies over laptop-programma’s bestudeerd. Opvallend daarbij is overigens dat maar 10 van die studies voldoende “scientifically rigorous” waren om mee te nemen in de meta-analyse.

Volgens ScienceDaily worden laptops steeds vaker binnen het onderwijs ingezet omdat ze goedkoper worden en omdat in toenemende mate online toetsen worden gebruikt.

De voorwaarden voor een succesvolle implementatie, waar de universitaire onderzoekers naar refereren, worden al vele jaren genoemd. Je ziet echter dat het nog steeds voorkomt dat bij de implementatie vooral geïnvesteerd wordt in technologie, maar dat er onvoldoende aandacht is voor de ‘zachte kant’ van de invoering. Dan wegen de kosten dus niet op tegen de baten.

Het meest opvallende aan deze bijdrage is echter de duidelijke relatie tussen betere leeruitkomsten en laptops voor elke lerende (mits goed ingevoerd). Je hoort en leest wel eens andere geluiden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.