Online leren bij Stanford draait om méér dan MOOCs

In “Stanford Online. 2013 in Review” doet Stanford University verslag van hun activiteiten op het gebied van online leren. Massive Open Online Courses nemen een prominente plek in dit rapport. Maar het rapport laat tevens zien dat MOOCs maar één element zijn van het beleid van deze universiteit op het gebied van online leren.

Stanford University
Foto: King of Hearts

Stanford University was, net als de Open Universiteit Nederland overigens, één van de eerste universiteiten die actief was op iTunesU. Zij waren in 2011 ook één van de eerste universiteiten met een zogenaamde xMOOC.

Inmiddels is Stanford er in geslaagd om met behulp van deze MOOCs meer dan 1,9 miljoen lerenden over de hele wereld te bereiken, die zich meer dan 2 miljoen keer hebben ingeschreven voor een cursus. Sinds het najaar van 2012 (tot en met 2013) hebben 1,4 miljoen lerenden meer dan 4,2 miljoen uur geleerd hebben. Per lerende is dit niet heel indrukwekkend. Veertig procent besteedt 1-20 minuten per week aan een MOOC, 29% tussen de 20 en 60 minuten, terwijl 32% meer dan een uur besteedt aan deze cursus (percentages zijn afgerond).

Stanford maakt voor MOOCs overigens gebruik van drie platforms: Coursera, NovoEd en de open-source omgeving OpenEdX.

Verder vallen een aantal andere zaken op:

  • In totaal, dus inclusief MOOCs, biedt Stanford 246 online cursussen aan, waarbij 145 medewerkers van zeven schools betrokken zijn. Op 2043 medewerkers is dat 7%.
  • Stanford zet de MOOCs vooral in om een gratis voorziening voor een levenlang leren. De cursussen zijn ontwikkeld voor professionals die bij willen blijven op hun vakgebied.
  • Stanford gebruikt de inhoud van de MOOCs zelf voor blended learning. Ze combineren de inhoud van MOOCs met bijeenkomsten, bijvoorbeeld volgens het concept van de flipped classroom.
  • Stanford gebruikt MOOCs om te experimenteren met ICT in het onderwijs. Bijvoorbeeld met adaptieve technologie waardoor je meer rekening kunt houden met individuele leerbehoeften en leervoorkeuren. Men gebruikt MOOCs dus vooral ook om het onderwijs in het algemeen te verbeteren. Bijvoorbeeld als het gaat om het vergroten van betrokkenheid van lerenden bij het onderwijs.
  • Stanford doet ook expliciet onderzoek naar het gebruik van ICT voor leren. Het rapport bevat vanaf pagina 14 beschrijvingen van een aantal onderzoeken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.