Online surveilleren wordt volwassen

Eén van de issues bij technology enhanced learning is online summatief toetsen. Hoe garandeer je namelijk dat degene die de toets maakt, ook daadwerkelijk degene is die de toets moet maken? Op dit gebied worden echter belangrijke stappen gezet.

SpiekenEind 2013 kwam ik op de beurs van de Online Educa Berlijn voor het eerst twee bedrijven tegen die zich bezig houden met ‘online proctoring’ oftewel ‘online surveilleren’. Deze bedrijven gebruiken technologieën waarmee lerenden zich op afstand kunnen identificeren, en waarmee zij op afstand en onder toezicht een tentamen kunnen maken.

Volgens Rhea Kelly heeft één van die bedrijven, ProctorU, nu een volgende stap gezet met de ‘Multifactor Online Student Verification’. Door middel van ProctorU’s Ucard wil dit bedrijf online identiteitsfraude voorkomen. Het authenticatieproces bestaat dan uit meerdere stappen:

  1. De surveillant ziet via de webcam wie de student is. De student identificeert zich met zijn identiteitsbewijs.
  2. Ucard valideert de identiteit van de student door middel van een aantal vragen (te vergelijken met hoe banken fraude proberen tegen te gaan).
  3. Met behulp van zogenaamde keystroke analysis software wordt een profiel van de gebruiker gemaakt. Dit profiel wordt ook gebruikt voor authenticatie.

Uiteraard gaat het hierbij om gevoelige informatie. Volgens Kelly heeft ProctorU recent daarom de Student Privacy Pledge getekend waarmee het bedrijf beloofd de privacy van studenten te garanderen met betrekking tot het verzamelen, beheren en gebruiken van persoonlijke informatie van studenten. In een land waar men allergisch is voor overheidsingrijpen op dit terrein, is dat best een belangrijke stap.

Deze ontwikkeling laat m.i. zien dat online surveilleren langzamerhand volwassen wordt. Tot nu toe werd surveilleren door onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten zelf gedaan. Dat is niet meer noodzakelijk. Daarmee wordt ‘decompositie’ van onderwijs, en daarmee systeemverandering, mogelijk.

Foto: “Cheating” by Hariadhi, myself – Own work. Licensed under CC BY 2.5 via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cheating.JPG#/media/File:Cheating.JPG

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.