Online workshop Mediawijsheid voor verbetering vatbaar (#in)

De afgelopen week werd ik via Twitter geattendeerd op de online workshop Mediawijsheid. Ik heb vanochtend deze workshop eens gedeeltelijk online doorgelopen. Mijn conclusie: een mooi initiatief, dat wel voor verbetering vatbaar is.

Na een introductiefilm moet je eerst een nulmeting doen. Met behulp van die nulmeting wordt bepaald op welk niveau je het beste kunt starten. Bij een aantal vragen had ik nogal wat op te merken. Bijvoorbeeld bij onderstaande vraag:

Online Workshop Mediawijsheid

Voor mij hoeven leerlingen in groep 8 niet al deze activiteiten toen doen. Wel minimaal zes, maar dan bepaalde activiteiten (2, 6, 10 en 11 vind ik bijvoorbeeld essentieel).

Nadat je deze vragen hebt gemaakt, verwacht je een terugkoppeling. Die volgt niet. Je kunt vervolgens zelf bepalen op welk niveau je wilt beginnen. Niet echt bevredigend.

Ik heb gekozen voor niveau B. Dit onderdeel bestaat uit de volgende onderdelen.

Online Workshop Mediawijsheid-1

Ik heb de onderdelen Mediavaardigheden en bewustzijn, Online Identiteit en Digitaal pesten gevolgd. Deze onderdelen bestaan uit plaatjes met teksten (met hyperlinks), die ook voorgelezen worden (je kunt het geluid ook uitzetten). Soms -bijvoorbeeld bij Hoe werkt een zoekmachine?- verschilt de gesproken uitleg van de tekst. Het valt me op dat er in het materiaal veel wordt verwezen naar bronnen elders. Dit kwam m.i. het meest voor bij digitaal pesten. Je krijgt ook een vraag voorgeschoteld, en wordt gevraagd om te beoordelen of een website betrouwbaar is.

Een enkele keer ondersteunt een filmpje de tekst. Bij online games wordt gevraagd om met leerlingen in gesprek te gaan over de games die zij uitvoeren. Bij het bewaken van je digitale identiteit krijg bijvoorbeeld je een aantal online activiteiten voorgeschoteld met de vraag te bedenken welke informatie je wel en niet op internet zult plaatsen.

Op de inhoud heb ik weinig aan te merken. Een enkele keer was ik het niet eens met een tip of met bepaalde feedback. De dame die aan het begin en eind van een hoofdstuk het onderdeel inleidt en afsluit, heeft m.i. weinig toegevoegde waarde.

De Online Workshop Mediawijsheid is wat dat betreft een klassieke "page turner", die zich vooral richt op het absorberen van 'kennis'. De verwerkingsactiviteiten zijn beperkt en vrijblijvend. Ik snap dat men in een dergelijk concept geen interacties met anderen kan inbouwen. Maar ik had gehoopt op meer simulatie-elementen zodat onderwijsgevenden zelf zouden kunnen oefenen met situaties rond digitale identiteit of cyberpesten, zodat de online workshop ook gericht zou zijn op ondergaan en toepassen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.