Onthouden we informatie beter dankzij virtual reality?

De laatste jaren zie je steeds meer toepassingen van virtual reality voor onderwijs en opleiden. We weten echter nog weinig van de effecten van deze technologie op leren. Een recent gepubliceerd onderzoek komt tot een veelbelovende conclusie.

Onderzoekers van de Universiteit van Maryland hebben een vergelijking gemaakt tussen leren via een virtuele, “immersive”, leeromgeving versus leren middels een gewone computer en tablet. Hieruit blijkt dat mensen informatie beter onthouden als deze gepresenteerd wordt via virtual reality.

Methode

De onderzoekers hebben het concept van een “memory palace” gebruikt. Deelnemers moesten zich een voorwerp herinneren door het op een denkbeeldige fysieke locatie te plaatsen.

Deze methode gaat er volgens de onderzoekers van uit dat het menselijk brein in staat is om gedachten en herinneringen ruimtelijk te organiseren. Daarbij moesten twintig deelnemers de opdracht via een VR-bril uitvoeren en twintig deelnemers via een desktop. Geen van de deelnemers had ervaring met VR. Beide groepen moesten gezichten van bekende mensen bekijken. De deelnemers met de computer gebruikten daarbij hun muis, de anderen keken rond in de ruimte.

Vervolgens werd de helft de gezichten op een andere plaats neergezet. Daarna werd de scene gewist en na een pauze van twee minuten werden nummers gepresenteerd op de plaatsen waar eerst de gezichten stonden. De deelnemers moesten aangeven welk gezicht op wel nummer stond.

The key, say the researchers, was for participants to identify each face by its physical location and its relation to surrounding structures and faces — and also the location of the image relative to the user’s own body.

Uitkomsten

De doelgroep met de VR-bril presteerde 8,8% nauwkeuriger. Verder hebben de respondenten nog een vragenlijst ingevuld. Veel deelnemers gaven daarbij aan dat zij zich beter konden focussen dankzij VR. De onderzoekers suggereren dat leren en herinneren versterkt kunnen worden door  “a person’s overall sense of body position, movement and acceleration” binnen een “immersive” virtuele omgeving.

Commentaar

Ik vind dit interessante uitkomsten, die om meer onderzoek en ook ander onderzoek vragen (niet alleen afbeeldingen, maar bijvoorbeeld ook woorden). Het feit dat respondenten aangeven zich beter te kunnen focussen, boeit me ook. Op een gewone computer word je sneller afgeleid.

Verder zou je m.i. ook onderzoek moeten doen naar de effecten van verschillende didactische concepten binnen VR. Tenslotte zou je moeten kijken naar de impact op de ontwikkeling van vaardigheden en attitude. Want juist met betrekking tot die aspecten heeft VR (en augmented reality) ook veel potentie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.