Opdrachten ontwerpen voor break-out sessies

Bij het ROC van Amsterdam stellen Pascal Koole en haar collega’s miniboekjes samen die docenten helpen bij het ontwerpen van blended modules. Deze week hebben zij een mini-boekje gepubliceerd over het ontwerpen van opdrachten voor break-out sessies.

meeting

Foto: Alexas_Fotos, Pixabay

Break-out sessies, oftewel het werken in subgroepen aan een taak tijdens live online sessies, kunnen krachtige leeractiviteiten zijn. Lerenden gaan in kleine groepen actief aan de slag met het verwerken van de leerstof. De meeste applicaties voor virtual classrooms faciliteren ‘break-out’-rooms.

In dit miniboekje -gemaakt in Xerte- geven Pascal en haar collega Jim Snoek via een stappenplan met checklist tips en voorbeelden die docenten kunnen inspireren opdrachten “net iets beter voor te bereiden of een keer een nieuwe vorm uit te proberen in de les”. Pascal en Jim baseren zich hierbij op de e-tivities van Gilly Salmon. Zij hebben Salmon’s e-tivities vertaald naar de context van het beroepsonderwijs. Stappenplan en checklist zijn getest door een aantal docenten en aangevuld op basis van hun feedback.

Zes onderdelen

In hun miniboekje benadrukken de auteurs het belang van een goede voorbereiding. Ook zijn break-out sessies vooral passend voor langer durende online sessies. Je bent er al snel 20 minuten mee kwijt (mijn ervaring is dat 10 minuten ook kan, afhankelijk van de opdracht).

Het miniboekje bestaat uit de onderdelen, die overigens niet allemaal via de eerste pagina worden ontsloten (wel via het topmenu):

  1. Hoe werkt het didactisch gezien, hoe kan ik beginnen?
  2. Groepen
  3. Voorbeelden uit het mbo-onderwijs (inspiratie!)
  4. Hergebruik
  5. Hoe doe je dat technisch in MS Teams?
  6. Bronnen en verder lezen

In ‘Hoe werkt het didactisch gezien, hoe kan ik beginnen? Onderscheiden de auteurs zes stappen. In de eerste stap adviseren zij docenten goed na te denken over belangrijke aspecten zoals groepsdynamica, doelgroep, opdracht en voorkennis.  In stap 2 ontwerp je een opdracht aan de hand van een handige checklist. Daarin maak je bijvoorbeeld helder welke individuele bijdragen je verwacht. Erg handig!

In stap 3 verdeel je rollen. De auteurs werken dat uitvoerig uit. Stap 4 betreft de communicatie over de opdracht. Dit heeft onder meer betrekking op de voorbereiding door lerenden. In stap 5 denk je na over de technologie die je gaat gebruiken., en in stap 6 -tenslotte- denk je na over hoe je de terugkoppeling van inhoud en proces met groepen gaat organiseren.

Het onderdeel ‘Groepen’ had ik eigenlijk in het eerste onderdeel verwacht, bij stap 1. De auteurs gaan hier in op groepsindelingen, differentiëren en werken met hogere opleidingsniveaus. Het onderdeel groepsgrootte had wat meer uitgewerkt mogen worden. Zie bijvoorbeeld paragraaf 4.1. van dit wat oudere artikel (pdf).

Het derde onderdeel bevat een aantal voorbeeld-opdrachten uit het middelbaar beroepsonderwijs. Deze opdrachten zijn uitgewerkt aan de hand van de checklist uit het eerste onderdeel. De voorbeelden illustreren op een mooie manier hoe je de checklist kunt gebruiken.

Onderdeel vier gaat over het kunnen hergebruiken van opdrachten, en bevat een voorbeeld studentinstructie. Het vijfde onderdeel laat zien hoe je nu nog via MS Teams met break-out rooms kunt werken. Dat gaat -hopelijk binnenkort- op een andere manier, aangezien de huidige werkwijze nogal omslachtig is. Applicaties als BlueJeans, BlackBoard Collaborate, Big Blue Button, Vitero en Zoom hebben daar een eigen werkwijze voor. Daar zul je je dus zelf in moeten verdiepen. Dit miniboekje helpt daar niet bij.

Onderdeel zes bevat beperkte aanvullende bronnen, die gemakkelijk aangevuld kunnen worden.

Mijn algemene indruk

Ik word erg enthousiast van dit miniboekje. Stappenplan en checklist zijn erg handig en toepasbaar. Daar is goed over nagedacht. De voorbeelden werken verhelderend. De inhoud is ook bruikbaar voor andere soorten onderwijs en typen opleidingen, dan het middelbaar beroepsonderwijs. Binnen hoger onderwijs zul je waarschijnlijk minder structuur toepassen. Je kunt stappenplan en checklist ook gebruiken voor opdrachten in face-to-face groepen.

De aanpak is wat ‘overdone’ als je deelnemers aan een Virtual Classroom-sessie even uiteen wilt laten gaan om over een eenvoudige vraag na te laten denken. Dat maken Pascal Koole en Jim Snoek ook zelf duidelijk.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: