Open educational resources: van productie naar hergebruik (#in)

Sir John Daniel blikt terug op de Global Meeting van het Open Courseware Consortium, waar Willem van Valkenburg eerder over schreef. De m.i. belangrijkste bevindingen van Sir John zijn:

  • De OER-beweging bevindt zich nog steeds in het stadium van de early adopters, en niet van de “educational mainstream”.
  • De meeste aandacht gaat nog steeds uit naar het produceren van open educational resources, en niet naar het hergebruik ervan. Dat zou juist omgekeerd moeten zijn.
  • Hieraan ten grondslag ligt volgens Sir John Daniel zelfs een neo-koloniale houding bij de bekende Westerse universiteiten:

    The assumption is that if well-known universities obtain grant support to develop OER as a sideline to their core activities, resource-poor countries and institutions will gratefully use them ‘as is’ to improve their teaching.

    Volgens de auteur is dit geen duurzaam model. In plaats daarvan zou sprake moeten zijn van een mondiaal proces van geven èn nemen. Van eigen bronnen ontwikkelen, en van het gebruik maken van materialen van anderen.

Open educational resources leiden inderdaad tot meer efficiënter onderwijs, als materialen ook worden hergebruikt. Het verwijt van neo-kolonialisme vind ik overigens wat te heftig. Onderwijsinstellingen, die hun materialen (deels) vrij beschikbaar stellen, doen dan o.a. vaak uit oprechte sociale bewogenheid. Met als risico dat bepaalde culturele waarden impliciet worden ‘opgelegd’ aan onderwijsinstellingen uit andere landen.

Wat ik bij deze bevindingen mis -maar ik weet niet of daar over tijdens de bijeenkomst is gesproken-, is de impact op businessmodellen van instellingen voor hoger onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.