OpenU Nieuws maart 2013

Ik bespreek voor het blad OnderwijsInnovatie actuele ontwikkelingen over OpenU. Hieronder de rubriek van maart 2013.

Masterclasses in samenwerking met Kennisnet

Samen met Kennisnet organiseert OpenU dit jaar verschillende masterclasses op het gebied van ict en onderwijs. De masterclasses zijn gericht op het verdiepen van kennis rond een specifiek onderwijskundig thema en kennen een vaste opbouw: opdrachten, online discussies, bestudering van bronnen, online paperpresentaties en een online livesessie. Tijdens de livesessies wordt een expert ondervraagd over het thema en kunnen de deelnemers via de chat ook vragen stellen. De OpenU masterclasses hebben een doorlooptijd van een week, waarbij een deelnemer zelf kan bepalen of hij veel (twintig uur) of weinig (twee uur) tijd in de masterclass wil investeren.

Vrij toegankelijke en besloten masterclasses

Dankzij de samenwerking met Kennisnet zijn vijf online masterclasses vrij toegankelijk voor geregistreerde gebruikers van OpenU. Daarnaast zijn er ook besloten OpenU masterclasses. Van deze masterclasses is alleen de live video-uitzending vrij toegankelijk voor geregistreerde gebruikers. Wie toegang wil hebben tot bronnen, opdrachten, online discussies en de chat tijdens de livesessie moet hiervoor betalen. Dat kan via inschrijving voor de cursus ‘Online masterclasses’, via het leertraject ‘Leren en doceren in de 21e eeuw’ (waarvoor men toegang heeft tot zes besloten masterclasses) en via de losse verkoop. Zie www.openu.nl voor meer informatie.

 Planning masterclasses

Dit jaar staan de volgende OpenU masterclasses geagendeerd:

  • 13-20 maart: Hoe maak ik van mijn leerlingen kritische webgebruikers? Door Saskia Brand.
  • 17-23 april: Hoe gebruiken we ict om ervaringsgericht en samenwerkend werkplekleren mogelijk te maken? Door Hans Hummel.
  • 12-18 juni: How to conduct educational design research? Door Susan McKenney (let op: deze masterclass wordt in het Engels gegeven).
  • 25 september-1 oktober: Hoe gebruik je mobieltjes voor interactief leren en toetsen? Door Marco Kaltz.
  • 30 oktober-5 november: Hoe maak je multimediaal leermateriaal? Door Liesbeth Kester.
  • 6-12 november: Hoe professionals kunnen leren in online netwerken. Door Peter Sloep.
  • 20-26 november: Hoe maak je goed onderwijs door broodje-aap verhalen te vermijden? Door Paul Kirschner.
  • 11-17 december: Hoe kunnen we de belangrijkste trends op het gebied van technology enhanced learning duiden? Door Wilfred Rubens.

Blogposts over onderwijsonderzoek

Medewerkers van het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit gebruiken de weblog van OpenU om kennis te delen. Zo schrijft promovenda Pauline Reijnders bijvoorbeeld over tien jaar CELSTEC-promotieonderzoek. In afzonderlijke bijdragen bespreekt zij telkens één proefschrift en toetst zij de actualiteitswaarde hiervan. Hoogleraar Paul Kirschner heeft enkele bijdragen geschreven over evidence-based onderwijsonderzoek. Volgens hem kun je de onderzoekstraditie uit medisch-farmaceutische hoek niet zo maar overhevelen naar het onderwijs. “Onderwijs is geen farmacie en doceren is niet doseren”, schrijft Kirschner, die voorstander is van onderzoek dat op theorie gebaseerd is, volgens wetenschappelijke methoden wordt uitgevoerd en waarbij gehandeld naar de resultaten daarvan. Kirschner verzet zich  tegen evidence-based als keurmerk, als een soort heilige graal voor het onderwijs.
Ook heel aardig en leerzaam is de bijdrage van Jérôme Gijselaers, die de invloed van leefstijlfactoren op studievoortgang onderzoekt. Hij constateert onder andere dat het gebruik van smartphones vlak voor het slapen gaan negatief van invloed kan zijn op het slaappatroon en daarmee kan leiden tot verminderd cognitief functioneren.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *