Over e-portfolio’s en leerdagboeken

Mijn presentatie over over de invoering van het e-portfolio tijdens de derde en laatste workshopronde van het congres Social skills durch social software verliep goed. Ik had betrekkelijk weinig problemen met de Duitse taal (al realiseer je je wel wat voor een jargon je gebruikt). Ik kreeg veel vragen over hoe het portfolio wordt gebruikt en wat aan verandermanagement is gedaan. Men waardeerde het zeer dat ik Duits sprak en men vond het ook goed om ervaringen te horen uit een land dat al langer ervaring heeft met het werken met een e-portfolio. In Oostenrijk en Duitsland lijkt het e-portfolio ook aan populariteit te winnen (de Learntec in Karsruhe krijgt een eigen portfolio track), maar grootschalige ervaringen zijn er nog betrekkelijk weinig.

De tweede spreker was afkomstig van een bedrijf (Factline Webservices) en liet een e-portfolio omgeving zien. Zag er wel aardig uit. De omgeving had o.a. een tool waarmee je kon zien wat recent veranderd was aan het e-portfolio. Verder signaleerde hij wat voor mij bekende vragen rond privacy en wie bewaart de e-portfolio’s op langere termijn (en hoe). Duitsers noemen dat "langfristige Verfügbarkeit". Wat hebben ze toch vaak prachtige woorden.

De derde spreekster deed verslag van een onderzoek waarin ze hadden gekeken wanneer je het beste een online forum, een wiki of een weblog kunt inzetten in het onderwijs. Zij constateerden bijvoorbeeld dat om een groepsresultaat te bereiken, een sterk gestructureerde taak nodig en is een wiki minder geschikt. Voor discussies blijkt een weblog en forum effectievere media te zijn dan een wiki. Wiki’s zijn erg geschikt om bijvoorbeeld samen een leerboek te schrijven. De spreekster liet het voorbeeld zien van "Gestalten und evaluieren van elearning Szenarien", dat binnen het onderwijs is ontwikkeld. Men heeft daarbij veel aandacht geschonken aan correct citeren.

Forumwikiblog

Zij gaf ook andere voorbeelden van toepassingen van social software in het universitaire onderwijs:

  • Weblog om informatie over een vak te geven.
  • Del.icio.us als onderzoekstool (gezamenlijk bronnen verzamelen).
  • Weblog voor "Kritikgruppen": de ene groep studenten gebruikt een weblog om feedback te geven op het werk van een andere groep studenten.
  • Een wiki voor projectwerk.
  • Een weblog als "leerdagboek". Hiervoor gebruiken ze ook ELGG, zie bijvoorbeeld http://elearn.jku.at/elgg/tjadin

De spreekster benadrukte het belang om studenten goed voor te bereiden op het gebruik van de tools, en vooral op het belang om het concept achter de tools te verhelderen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.