#OWD09: het onderwijs doet alles met kennis, maar niets met cognitie

De laatste sessie die ik voor de afsluiting van de Onderwijsdagen 2009 mocht bezoeken, was van Harry Gankema van de KPC Group. Met veel droge humor probeerde Gankema de brug te slaan tussen cognitieve neurowetenschap en de leerpsychologie, en dit ook nog eens te vertalen naar de praktijk van curriculumontwikkeling op een ROC. De eerste wetenschap houdt zich bezig met de kennis van informatieprocessen en het brein. De tweede wetenschap met kennis van de psychologie van het leren.

Gankema maakte een onderscheid tussen kennis en cognitie. Kennis omschreef hij als het vermogen tot handelen. Cognitie is dat wat in je hoofd beschikbaar is. Hij stelde dat het onderwijs zich eenzijdig richt op kennis, maar cognitie negeert. Dat impliceert in feite dat het onderwijs heel veel talent onbenut laat. Hij illustreerde dat met het spelen van World of Warcraft. Jongeren die dit spel spelen ontwikkelen hier bijvoorbeeld typevaardigheden of taalvaardigheden door.

Volgens Harry Gankema zijn er vier systemen van kennisontwikkeling:

  1. Handelingspatronen verbeteren (kunnen).
  2. Zintuigelijke patronen betekenis geven (begrijpen).
  3. Gevoelde betekenis verwoorden, woorden verinnerlijken (verwoorden).
  4. Kennis verwerven voor het gebruik in een sociale context (weten).

Gankema stelde dat kennsiontwikkeling in feite van 'kunnen' naar 'weten' zou moeten verlopen. Binnen het onderwijs is dat precies omgedraaid. We starten met weten (waarbij we lerenden vaak overladen met kennis; cognitive-overload). Ook houdt het onderwijs onvoldoende rekening met datgene wat een lerende al kent en kan.

Volgens Gankema moet je analyseren welke technologieën gericht zijn op bovengenoemde vier systemen. Aan de hand van het onderwerp "Boekhouden" illustreerde Gankema hoe je door meer rekening te houden met cognitie tot andere keuzes komt bij het curriculumontwerk. Zie daarvoor dia 22 t/m 29 van onderstaande presentatie. Volgens Harry Gankema zou je eigenlijk binnen lerarenopleidingen vakdidactiek moeten vervangen door cognitiepsychologie.

718 Hoe Ict Anders Kan Communiceren Met Het Brein, Harry Gankema

View more presentations from SURFfoundation.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Voel me stukken beter nu ik dit weet. Dankzij Wilfred ft. Harry Gankema. Razend interessant.
    Fantastisch toch, Wilfred, hoe jij mijn brein weet te voeden. Eeuwig ben ik je dankbaar. Zonder jou was ik niet de leerder die ik ben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.