We leren meer van mislukkingen dan van succes

Dat stelt het Financieel Dagblad (aangehaald op de de Managementsite. Bij organisatieleren wordt vaak vooral gekeken naar best practices en vergelijkingen met succcesvolle ondernemingen. De Managementsite stelt: Succes is echter een slecht ijkpunt: het vernauwd immers niet alleen het blikveld, maar beinvloedt ook gedragingen. Omstandigheden die succes genereren, zijn namelijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

White paper rapid e-learning

Rapid e-learning impliceert dat je in korte tijd -met eenvoudige tools- web-based content kunt ontwikkelen. Kern Communications heeft hierover een white paper geschreven. Ze vergelijken hierin rapid e-learning met ’traditioneel online leren’, en stellen onder meer dat de kosten van rapid e-learning 20% bedragen van de kosten voor ‘gewoon’ e-learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bevorderen verplichte online leeractiviteiten verdiepend leren?

Mark Notess en Lisa Neal werpen in het artikel "Deep" Thoughts. Do mandatory online activities help students leave surface-learning behind? een interessante discussie op: moeten we lerenden verplichten tot online participatie? While online instructors can mandate certain behaviors, they can’t force students to learn. We all operate under the assumption

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Clickerati Generatie: de digitale kloof begint vroeg

Interessant concept: Mechelle De Craene en John Cuthell hebben een artikel over de "net generation" geschreven op basis van een concept-paper. Normaal gesproken worden artikelen pas gepubliceerd nadat een paper "af" is en collega-wetenschappers het hebben gepeer reviewed. Dankzij Internettechnologie kun je nu eenvoudig voor een andere benadering kiezen. De

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Rapport portfoliolandschap

Ruim een week geleden schreef ik: Vandaag organiseert de special interest group NL Portfolio van SURF een dag voor betrokkenen bij elektronische portfolio’s. Ik presenteer samen met Alex Kemps van Hogeschool InHolland de resultaten van onze inventarisatie van het portfoliolandschap in het Nederlandse hoger onderwijs. SURF heeft er een boekje

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vacature adviseur Expertisecentrum ICT en didactiek in het (hoger) onderwijs

Bij mijn werkgever zijn we naarstig op zoek naar versterking. Je zult werkzaam zijn binnen het Expertisecentrum ICT in het onderwijs. Dit centrum is ondergebracht bij het IVLOS (Universiteit Utrecht). De missie van het Expertisecentrum luidt als volgt: "Het op een effectieve en efficiënte wijze invulling geven aan de integratie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder