Gartner: nieuwe technologieën integreren met “volwassen” e-learning technologie

Onderzoeksfirma Gartner voorspelt dat bedrijven de komende vier jaar voor de grote uitdaging staan om nieuwe technologieën te integreren met de bestaande "volwassen" ICT-toepassingen voor kennismanagement en e-learning. "Knowledge workers are introducing casual use of new technologies faster than enterprises can begin to understand them," said Kathy Harris, group vice

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

KlasCement

Via Smetty’s weblog kwam ik terecht bij de website KlasCement. KlasCement wordt bezocht, ontworpen en onderhouden door de basis: docenten, leerkrachten en studenten lerarenopleiding. Deze Vlaamse site wil een onafhankelijk, niet-commercieel, gratis, netoverstijgend en vakoverschrijdend uitwisselingsplatform en forum zijn, onderhouden door  leerkrachten en studenten van leraren opleidingen. Je kunt hier

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Overcoming Obstacles to Authentic ePortfolio Assessment

"Overcoming Obstacles to Authentic ePortfolio Assessment"  is een interessante bijdrage over het gebruik van een digitaal portfolio voor beoordeling.De auteur, Stephen Acker,  gaat in op de mate waarin materialen in een portfolio ècht van een student zijn, op de werkdruk binnen faculteiten en op de "omgekeerde" waarde (hoe vertaal je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Curriculumontwikkeling: IVLOS ervaringen

Eén keer per jaar organiseren we op mijn werk een bijeenkomst waarin collega’s vertellen over ervaringen binnen curriculumontwikkelingsprojecten. Vanochtend was het weer zo ver. Twee interessante wetenswaardigheden wil ik kort beschrijven. Eén collega vertelde van een onderwijsblok waarin gewerkt werd met de "jigsaw"-methode. Dit is een vorm van samenwerkend en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stelling: Mobile learning gaat het in Nederland op korte termijn helemaal maken

Regelmatig heb ik in mijn weblog geschreven over "mobile learning": leren met behulp van laptops, tablet PC’s, smartphones, pocket PC’s en personal digital assistants. Dankzij draadloos snel Internet kunnen we ècht overal leren. Maar gaat "mobile learning" het ook echt maken? Reageer ook op de stelling:  Mobile learning gaat het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflecties van studenten in portfolio’s

Ik heb vandaag op verzoek van een opleiding eens gekeken naar (geanonimiseerde) reflecties die studenten in hun portfolio hebben opgenomen. Ik heb al eerder geschreven dat studenten daar moeite mee hebben. Vaak wordt het onderscheid gemaakt tussen reflecties op "incidenten" versus "thematische reflecties" (bijvoorbeeld op het functioneren binnen een bepaalde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder