Persoonlijk digitale magazines illustreren personalisering van internet (#in)

De Educause Learning Initiative heeft een "7 things you should know about"-editie over persoonlijke digitale magazines uitgebracht. Dankzij de opkomst van de iPad beschikken wij nu over applicaties waarmee je fraai vormgegeven digitale tijdschriften kunt samenstellen op basis van sociale media die jij gebruikt. Daarmee kan de eindgebruiker, en niet de uitgever,  bepalen wat h/zij belangrijk vindt. Dergelijke applicaties stellen gebruikers ook in staat online informatie te filteren (met apps als Scoop.it kun jij dat vóór anderen doen).

Deze applicaties (zoals Flipboard en Zite) zijn voorbeelden van een belangrijke internettrend: personalisering van het web. De kracht van de menigte krijgt een persoonlijke 'touch', wat bevorderend werkt voor de betrokkenheid en motivatie.

Personalized digital magazines may represent a shift from mass-market publications created for a broad reading audience toward content selected for, designed for, and delivered to the individual reader. (…)

More significantly, these products change who has control of content.

Volgens de auteurs van deze editie krijg je wel nog te maken met vraagstukken rond copyrights en financiering. Zelf denk ik dat je er vooral ook voor moet waken dat je wel een brede blik op ontwikkelingen houdt (cureer niet op wat jou bij voorbaat aanspreek)t.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.