Praktijkervaring met blended learning

Verschillende onderzoeken laten zien dat blended learning een effectieve manier van leren is. Voor de acceptatie van blended learning door docenten werkt m.i. niets zo goed als de persoonlijke ervaringen van een collega-docent. En daar ben ik vandaag op gestuit.

Sam McElroy is docent en binnen zijn school coördinator van het iLearn NYC programma. In Reflecting On A Year Of Blended Learning blikt hij terug op zijn ervaringen met blended learning. Een aantal zaken valt daarbij op:

  • Blended learning wordt in New York City ingezet om lerenden, die gezakt zijn, een tweede kans te bieden. Deze maatregel stuitte op veel verzet omdat de eisen van dit programma veel lager waren, dan de eisen van het reguliere programma. Dit werkte belemmerend voor de acceptatie van blended learning door docenten. Ook omdat particuliere aanbieders de relatief eenvoudige blended learning programma’s aanboden.
  • Blended learning werkt positief omdat het meer flexibel en gepersonaliseerd onderwijs helpt te realiseren. Bovendien biedt technologie docenten krachtige instrumenten om lerenden te monitoren. Lerenden ontwikkelen dankzij blended learning digitale vaardigheden. Ook kun je dankzij blended learning lerenden met speciale leerbehoeften (bijvoorbeeld vanwege een handicap, maar ook omdat zij verder in hun cognitieve ontwikkeling zijn dan anderen) beter tegemoet komen. Geautomatiseerde en directe feedback werkt krachtig voor leren.
  • Ethisch en verantwoordelijk leiderschap zijn een sleutelfactor voor de kwaliteit van blended learning. Professionalisering en ondersteuning van docenten zijn ook essentieel voor het succes.
  • Op de korte termijn kost blended learning meer moeite, waar je op langere termijn echter veel voordelen van hebt (efficiënter en effectiever onderwijs).
  • Tijdens bijeenkomsten moet je veel betekenisvolle mogelijkheden voor sociale interactie bieden. Anders leidt individueel werken met een computer tot afleiding.
  • Online discussie kunnen goed werken omdat lerenden gewend zijn via sociale media met elkaar te interacteren.
  • McElroy heeft de indruk dat zijn lerenden sterk vooruit zijn gegaan, ook al zijn de toetsresultaten nog niet bekend. Hij stelt dat het afgelopen jaar het meest bevredigende jaar was in zijn zevenjarige loopbaan als docent.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.