Presentatie motivatietheorie, ICT en leeromgevingen (#in)

Vandaag vindt de eerste Fronter MBO-gebruikersdag plaats. Op deze dag delen medewerkers van Gilde Opleidingen, Noorderpoort College, ROC Eindhoven, Leeuwenborgh Opleidingen en het Citaverde College kennis met elkaar over het gebruik van de elektronische leeromgeving Fronter. Ik mag de afsluitende presentatie verzorgen.

In mijn presentatie wil ik aangegeven dat onze hedendaagse samenleving andere eisen stelt aan aankomende werknemers dan -pak 'm beet- 25 jaar geleden. Dit heeft ook gevolgen voor het onderwijs, en voor het gebruik van technologie ten behoeve van het leren.

In mijn presentatie pleit ik voor meer aandacht voor opvattingen over motivatie (voor het brein is al aandacht genoeg). Vervolgens zou je moeten kijken wat deze op onderzoek gestoelde opvattingen betekenen voor het gebruik van technologie, maar vooral voor pedagogiek, didactiek en het curriculum.

Mijn presentatie vind je hieronder. Een impressie van de dag volgt.

100607 (wr) v1 slideshare inleiding fronter gebruikersdag

View more presentations from Gilde Opleidingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Hoi wilfred
    heb met belangstelling je stuk gelezen en de presentatie + vids.
    Daarin pleit je voor zoveel mogelijk autonoom leren. Maar is niet de juist de conclusie van de afgelopen jaren, zowel uit de leer praktijk alsmede op basis van neurologisch onderzoek, dat leerlingen maar zeer beperkt in staat zijn, autonoom te leren.
    groet
    hans groen

  2. @hans groen: ik pleit vooral voor meer aandacht voor de gevolgen van motivatieonderzoek voor het onderwijs. Daaruit blijkt dat je de intrinsieke motivatie van lerenden kunt bevorderen als de leeromgeving aan een aantal voorwaarden voldoet. En als leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn, leren ze uit zich zelf. Ik verwijs graag naar de onderzoeken van Sugata Mitra, die heeft aangetoond dat leerlingen uit zichzelf gaan leren als zij intrinsiek gemotiveerd zijn. Ik vind dat er de laatste paar jaar eenzijdig veel aandacht is voor de gevolgen van neurologisch onderzoek voor het onderwijs. Bovendien bemoeit neurologisch onderzoek zich niet met didactiek.
    @Ahcvandinter: ik wil nooit afhankelijk zijn van een internetverbinding. Daarom heb ik de filmpjes op mijn harde schijf staan en integreer ik ze in de presentatie. Als ik de presentatie op slideshare plaats, vervang ik de film door de URL. Maar dank voor de tip. Ik zal kijken hoe het werkt, en de URL’s voortaan vervangen door embedded video’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.