Jonathan Singer en Mim Fox hebben een raamwerk ontwikkeld dat podcasting verandert van aanvullend materiaal naar volwaardige didactische methode, waarbij lerenden niet alleen luisteren maar vooral zelf content creëren. Hun Fox-Singer Framework sluit aan bij bekende onderwijstheorieën en leerprincipes zoals transformatief leren en ervaringsleren.

Het Fox-Singer Framework is ontstaan vanuit de praktijk en richt zich op podcasting als volwaardige didactische aanpak in plaats van aanvullend materiaal.
Volgens de auteurs is podcasting bijzonder geschikt voor hedendaags onderwijs omdat lerenden vaak onderweg zijn en content tussen andere activiteiten door consumeren. Het medium biedt een intieme ervaring waarbij lerenden meestal alleen luisteren, vaak met oordopjes in tijdens het woon-werkverkeer, koken of sporten. Deze één-op-één ervaring kan volgens de auteurs emotionele verbinding en empathie bevorderen. Dit is volgens hen vooral waardevol voor opleidingen als sociaal werk, verpleegkunde en onderwijs.
Het Fox-Singer Framework bestaat uit zes componenten die podcasting koppelen aan gevestigde theorieën over leren en onderwijs. Transformatief leren gebruikt podcasts om verwarrende dilemma’s te introduceren en kritische reflectie te stimuleren. Relatiegerichte praktijk bevordert empathie door audioverhalen en moedigt lerenden aan eigen episodes te maken. Ervaringsleren simuleert cliëntinteracties via podcasts en bouwt daarop voort met rollenspel of casusanalyse.
De overige drie componenten hebben betrekking op implementatie en kwaliteit. Didactische blauwdruk zorgt voor doelbewuste integratie in curriculum en toetsing, niet als bijgedachte. Verhalen en geleefde ervaring geeft voorrang aan verhalen van achtergestelde groepen om te leren hoe je verhalen begrijpt en rechtvaardig luistert. Degelijkheid en relevantie selecteert content gebaseerd op onderzoek of gemeenschapsexpertise en evalueert voortdurend de didactische impact.
Een praktijkvoorbeeld illustreert volgens Singer en Fox de werking van het raamwerk: Katie, een oudere student sociaal werk, deed haar stage bij een podcastteam ondanks aanvankelijke scepsis. Zij interviewde praktijkprofessionals, ontwikkelde communicatievaardigheden en stelde ethische vragen over verhaalvertelling. Haar nieuwsgierigheid leidde tot formalisering van de-identificatieprotocollen. Dit had blijvende invloed op het team.
Katie’s ervaring toont de kern van het Fox-Singer Framework: veranderend leren door verwarrende situaties, vertrouwen opbouwen via verhalen vertellen, en samen ervaren en creëren vanuit grondige reflectie. Doelbewust podcasts creëren maakt van lerenden kennismakers en brengt ‘presence’, verbinding en menselijkheid terug in onderwijs op afstand.
De auteurs benadrukken dat podcasting geen wondermiddel is. Na twintig jaar ontwikkeling is het volgens hen echter noodzakelijk dat deze aanpak pedagogisch-didactisch doordacht wordt. Het framework is bedoeld als hulpmiddel voor docenten in relationele disciplines om podcasting doordacht, flexibel en theoretisch onderbouwd in te zetten. De auteurs concluderen dat onderwijs uiteindelijk draait om wat lerenden leren en hoe zij zichzelf en de wereld transformeren. Podcasting is dan een medium dat deze doelen kan ondersteunen.
Mijn opmerkingen
Ik zal niet snel ‘didactiek’ koppelen aan een technologie of medium. Daarom zul je mij niet snel zien schrijven over ‘podcasting didactiek’ of ‘video didactiek’. Ik vind het wel belangrijk om media en technologieën pedagogisch-didactisch doordacht in te zetten. Het Fox-Singer Framework biedt daarvoor handvatten.
Het mooie is dat zij podcasting niet alleen gebruiken als content, maar dat lerenden zelf juist worden aangezet tot het creëren van podcasts. Daarmee sluiten Fox en Singer ook aan op een aantal pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning zoals laat leerstof actief verwerken, gebruik voorbeelden, betrek lerenden bij het oplossen van realistische taken of problemen, en gebruik technologie voor ervaringsleren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie