Reflecteren stimuleren met ‘Hier geleerd!’ #hiergeleerd

Door te reflecteren krijg je als lerende via analyse en het verlenen van betekenis meer grip om jouw leerervaringen. Reflecteren is echter niet eenvoudig. Bovendien wordt het vaak als ‘soft’ of ‘vaag’ betiteld. ‘Hier geleerd!’ is een nieuw concept en een nieuwe tool die reflecteren ‘zinvol en leuk’ wil laten zijn. Je kunt vanaf september 2012 mee doen met een pilot.

‘Hier geleerd!’ is een initiatief van Sem van Geffen, die werkzaam is bij het Koning Willem 1 College in Den Bosch. Met behulp van WordPress en een aantal plug ins heeft hij een besloten omgeving samengesteld, die gebruikt kan worden voor reflecties. Sem gaat daarbij uit van het concept van kernreflectie van Fred Korthagen.

Om reflecteren ‘zinvol en leuk’ te maken, maakt ‘Hier geleerd!’ gebruik van:

  • Crowd-mapping: gebruikers plaatsen korte, relevante berichten op een plattegrond. De lerenden kunnen elkaars berichten op de plattegrond zien, lezen en er op reageren. Bij het plaatsen van een nieuw bericht voeg je een geotag toe waaruit de locatie blijkt.
    De plattegrond laat volgens Sem zien dat je overal kunt reflecteren, waardoor lerenden zich er ook van bewust worden dat mensen altijd en overal aan het leren zijn.
  • Principes van gamification: ‘achievement levels’ (hogere niveaus bereiken),‘leaderboards’ (resultaatlijsten) en -binnenkort- ‘achievement badges’.

Aangezien ‘Hier geleerd!’ een nieuw initiatief is, wil Sem van Geffen via een pilot achterhalen wat werkt, en wat niet. Hij zoekt nog belangstellende scholen en bedrijven die hier aan mee willen doen.

Ik vind het een interessant inititiatief. Vooral het toepassen van gamification spreekt me aan. De uitdaging hierbij is wat mij betreft dat niet alleen kwantiteit wordt gewaardeerd (aantal keren ingelogd, aantal reacties, aantal berichten), maar ook de kwaliteit van bijdragen. Daarnaast spreekt het betrekken van ‘peers‘ mij erg aan, ook al zal interactie nog uitdrukkelijk bevorderd moeten worden, bijvoorbeeld door het belonen van kwalitatieve reacties.

Ik ben ook erg te spreken over het feit dat Sem van Geffen bestaande, relatief eenvoudige, technologie gebruikt om deze toepassing te maken.

Bij het idee van crowd-mapping plaats ik meer vraagtekens. Je reflecteert ook op basis van meerdere ervaringen, die niet per definitie aan één locatie gebonden zijn. Daarnaast zal de geotag dikwijls dezelfde zijn (bijvoorbeeld van de stageplek). In de toelichting wordt dat ook erkend. Via crowd-mapping alleen wordt het reflecteren m.i. ook niet zinvoller. De betekenis van reflecteren voor het leren zal op een andere manier duidelijk gemaakt moeten worden (o.a. via expliciete inbedding in het curriculum).

Tenslotte wil je ook als lerenden bepaalde, persoonlijke, reflecties waarschijnlijk alleen toegankelijk maken voor jouw begeleider. Die mogelijkheid biedt ‘Hier geleerd!’ vooralsnog niet.

Al met al een interessant initiatief. Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de pilots.

Lees ook andere blogposts over reflecteren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.