Relax- en zeilvakantie in Turkije

We zijn vanmiddag thuis gekomen van een afwisselende vakantie in het zuidwesten van Turkije. In deze blogpost vind je een impressie van deze heerlijke twee weken.

Zeven jaar geleden zijn mijn zus en zwager, en vriendin en ik voor het eerst wezen zeilen (flottielje zeilen). De laatste zes jaar doen we dat met twee vriendenstellen uit Kerkrade. Na vijf keer zeilen in Griekenland, en één keer bij Sardinië, zijn we verleden jaar voor het eerst een week wezen zeilen in de baai van Fethiye. Dat is zo goed bevallen dat we onmiddellijk hadden besloten dat dit jaar te herhalen. Mijn vriendin en ik hebben er nog een week aan vast geknoopt.

Kaunische rotsgraven

Twee weken geleden zijn we vanuit Düsseldorf vertrokken naar het zuidwesten van Turkije. Ik had als tip gekregen om in Dalyan te verblijven. Dalyan ligt aan een rivier die het Meer van Köyceğiz verbindt met de Middellandse Zee. Deze op zich erg toeristische plaats ligt in een beschermd natuurgebied waar bedreigde zeeschildpadden voorkomen. Tegenover Dalyan liggen de Kaunische rotsgraven, en op 20 minuten lopen de opgravingen van Kaunos. Op 12 kilometer ligt het Iztuzu-strand dat gebruikt wordt als broedplaats voor zeeschildpadden (goed te bereiken met een Dolmus). Deze plekken hebben we ook bezocht, evenals een opvangcentrum voor zeeschildpadden.

Deze indrukwekkende dieren hebben namelijk te lijden van de toeristenboten die zeeschildpadden met krab lokken (schijnt inmiddels niet meer te mogen). Vervolgens lopen deze dieren het risico geraakt te worden door de rotor van een boot. Verder zien zeeschildpadden plastic zakken aan voor kwallen. Als zij het plastic eten, lopen ze het risico te stikken. Zeeschildpadden hebben ook last van vissersnetten en de schroef van vissersboten. In het opvangcentrum worden gewonde zeeschildpadden genezen, terwijl pas geboren zeeschildpadden worden opgevangen en daarna in zee uitgezet. De verzorgers en onderzoekers van de universiteit van Pamukale drukken toeristen op het hart deze dieren vooral met rust te laten.

Aangezien we de eerste week vooral wilden ontspannen, had ik een kamer geboekt bij Grenadine Lodge. Dit is een rustig, kleinschalig, hotel dat op zo’n 2 kilometer ligt van Dalyan. Ze stellen gratis fietsen beschikbaar aan gasten die Dalyan willen bezoeken. Verder hebben ze een mooie tuin met zwembad, en een bar waar je uitstekend kunt lunchen. Grenadine Lodge voldeed volledig aan onze behoefte om te relaxen. We hebben er een heerlijke week gehad.

Na deze week heeft een taxi ons weer naar de luchthaven van Dalaman gebracht waar de andere ‘zeilgenoten’ zich bij ons aansloten. Met z’n achten zijn we naar de marina van Göcek gegaan. We hadden weer twee boten gehuurd bij EGG (dit keer hadden wij een nieuwe Oceanis 41 van Beneteau) en zijn flottelielje gaan zeilen met B & B Yachting. EGG is een strak georganiseerd bedrijf met een prima service.
B & B Yachting weet flottieljes van 13 boten op een zeer ontspannen manier door dit prachtige gebied te loodsen.

Cold Water Bay

Bram en Bea hadden weer een mooie route uitgestippeld die ons vanuit Göcek voerde naar

• Boynuz Bükü (met wandeling met fraai uitzicht over de baai)
  • Kapi Creek (waar we het kleinste dorpje van Turkije hebben bezocht)
  • Fethiye
  • Cold Water Bay (mooiste baai van de week, met wandeling naar de verlaten stad Kaya Koy)
  • Sarsala

en weer terug naar Göcek. De laatste twee dagen was er weinig wind. Het eerste deel van de week hadden we uitstekend zeilweer, en hebben we heerlijk ontspannen kunnen varen. En terwijl het in Nederland herfst leek, hadden wij zon en temperaturen van rond de 35 graden.

Anekdote: op een gegeven moment maakte één van de boten via de marifoon melding van dolfijnen. Bea vroeg toen waar de boot zich bevond. Antwoord: “Eh, op zee.” LOL.

We hebben al met al erg genoten van deze twee weken. Waarschijnlijk gaan we volgend jaar voor de derde keer in dit gebied zeilen. Het weer is er prachtig, de omgeving is heel mooi en schoon, de faciliteiten zijn goed en de zeilafstanden zijn betrekkelijk kort waardoor je alle tijd hebt om de omgeving aan land te verkennen en om gezellig te borrelen en te eten.

Ik gun de mensen in Turkije wel een minder autoritaire en meer democratische regering. Van de politieke onrust en dreiging hebben we overigens niets gemerkt.

Op Flickr staat weer een selectie van de foto’s die ik de afgelopen twee weken heb gemaakt.

Turkije 2015

Onderstaande video heb ik tijdens één van de wandelingen gemaakt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.