Rollen van een docent van de 21ste eeuw (#in)

In Nederland wordt al een tijd nagedacht over de vraag over welke bekwaamheden een docent vandaag de dag moet beschikken. Er zou bijvoorbeeld meer aandacht moeten zijn voor ICT-competenties (Kennisbasis ICT). In navolging van Andrew Churches vindt docent Teflor Teslor dat een hedendaagse docent de volgende rollen moet kunnen vervullen:

  1. De risiconemer (je nek uit durven steken, durven te experimenten).
  2. De samenwerker.
  3. Het rolmodel (ook wat betreft reflectief denken, tolerantie en affectie).
  4. De leider (kunnen inspireren)
  5. De visionair (inzien hoe je nieuwe technologie voor leren kunt inzetten).
  6. De lerende (zelf leren).
  7. De communicator (ook nieuwe media gebruiken om te communiceren).
  8. De adaptor (zich kunnen aanpassen).

Je kunt uiteraard diverse bekwaamheden afleiden van deze rollen. Op zich kan ik me hier wel in vinden, al zal niet iedereen in dezelfde mate deze rollen vervullen. Of is dit te veel gevraagd van een mens?

Uiteraard is 'vakmens' (verstand hebben van leerinhouden) ook van groot belang.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.