Schoolkit TEDxYouth bevordert creativiteit

sir Ken Robinson pleit al verschillende jaren voor meer creativiteit in het onderwijs. Verder benadrukt hij het belang van ‘in je element zijn‘ voor leren (daar waar talent en passie bij elkaar komen). Robinson krijgt wel eens het verwijt conceptueel en abstract te blijven. Toch zijn er anderen die zijn ideeën handen en voeten weten te geven. Docent ‘Gelukskunde’ Theo Wismans is zo iemand. Hij past onder meer de schoolkit van TEDXYouth toe in zijn onderwijs. Daarmee stimuleert hij de creatieve talenten van jongeren, blijkt uit de Leraar24-video Tedx- aan de slag creatieve jongeren.

TEDxYouth is een evenement waar jongeren (12 – 18) hun ideeën om de wereld te verbeteren, presenteren. Er is bijvoorbeeld ook een Nederlandse editie, in Amsterdam. De organisatie van TEDxYouth heeft een schoolkit ontwikkeld om dit evenement voor te bereiden. Deze schoolkit bestaat uit een aantal lesbrieven, die ook los van TEDX Youth te gebruiken zijn.

De schoolkit bestaat uit drie delen:

  1. JIJ: aan de hand van een aantal opdrachten leren jongeren waar zij goed in zijn, en wat zij belangrijk vinden.
  2. ACTIEPLAN: een groepje jongeren bedenkt een onderwerp dat zij gezamenlijk belangrijk vinden, en waar zij aandacht voor willen vragen. Via een stappenplan maken zij een actieplan.
  3. YOUNG REPORTERS: tijdens het TEDxYouth event vertellen jongeren over hun ideeën en het actieplan. Uiteraard is daar maar beperkt ruimte voor. Via sociale media of via een persbericht kunnen zij hun ideeën ook op een andere manier wereldkundig maken.

Onderstaande video laat zien hoe docent Theo Wismans de schoolkit gebruikt.

Leerlinge Marieke Peters (afkomstig uit mijn geboorteplaats Kerkrade) komt onder meer aan het woord. Zij heeft op 20 november j.l opgetreden tijdens TEDxYouth in Amsterdam. Aanleiding was onder meer het filmpje Bucket list:

Op haar weblog schrijft zij onder meer over de voorbereidingen van dit optreden.

Deze bronnen maken mijn zondag goed. De video en de schoolkit bieden volgens mij concrete handvatten aan docenten om aan de slag te gaan met de ideeën van Ken Robinson. Ik hoop dat menig docent zich hierdoor laat inspireren.

Op welke manier kan deze aanpak jou inspireren om meer creativiteit binnen jouw vak/project in te bedden?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.