Schoolverbetering en blended learning

Nicholas Donohue en Lourenco Garcia beschrijven op Edutopia hoe blended learning heeft geleid tot betere onderwijsprestaties van een zogenaamde achterstandsschool. Tegelijkertijd illustreren zij dat blended learning meer is dan online en ‘face-to-face’ leren combineren.

Learning Commons
By Zippylips (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
De auteurs laten zien dat de Revere High School (RHS) in de loop der jaren is veranderd van een ‘low-performing’ school in een goed presterende school met bovengemiddelde toets-scores, weinig uitval en 95% aanwezigheid. Bovendien is de tevredenheid van ouders en lerenden hoog. Volgens de auteurs moet de oorzaak hiervan gezocht worden in de verandering van het onderwijssysteem en de adoptie van blended learning. Als ik hun artikel kritisch bestudeer, dan zie ik de volgende succesfactoren:

  • De hele onderwijsgemeenschap was betrokken bij de adoptie van de onderwijsverandering.
  • De school heeft gekozen voor een holistische systeemverandering. Er is dus integraal gekeken naar tal van aspecten van het onderwijs. Niet alleen naar ICT en didactiek.
  • Lerenden leren op een actieve manier, en dragen zelfverantwoordelijkheid voor het eigen leerproces.
  • Er is geïnvesteerd in professionalisering van alle docenten.
  • Data wordt verzameld en gebruikt voor onmiddellijke feedback op leeractiviteiten in de klas.
  • Docenten kijken in elkaars keuken, formuleren op basis daarvan leervragen die zij via professionele leergroepen proberen te beantwoorden.
  • De school heeft de invoering van iPads gekoppeld aan een visie op tijd- en plaatsonafhankelijk leren. Bovendien heeft men nieuwe technologie systematisch en geïntegreerd ingevoerd.
  • Het schoolgebouw is ook fysiek veranderd. De bibliotheek is getransformeerd in een ‘learning commons’; een technologie-rijke ontmoetingsruimte die alle belanghebbenden uitnodigt tot overleg en leren.

De auteurs gaan niet in op de hobbels die zij ongetwijfeld ook hebben moeten nemen, of over de beperkingen die de betreffende technologieën en aanpakken ook hebben. Ook bieden zij geen zicht op ongetwijfeld ook andere factoren die van invloed zijn op deze schoolverbetering. Ze laten wel zien dat een holistische systeemverandering op positieve effecten kan hebben op de onderwijsprestaties van een school.

Het Welten-instituut van de Open Universiteit verzorgt dit najaar overigens een massive open online course over blended learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.