Snelle groei talentmanagement systemen duidt op veranderende leerfunctie

De markt van talentmanagement systemen groeit sneller dan verwacht. Dat blijkt uit een analyse van Josh Bersin. De ontwikkeling van deze systemen illustreert ook dat de ‘leerfunctie’ binnen bedrijven aan het veranderen is.

De kernelementen van een talentmanagement systeem zijn volgens Bersin:

  • Leren
  • Performancemanagement
  • Talentacquisitie
  • Compensatie en beloningen
  • Het plannen van vervanging van medewerkers
  • Aannamebeleid
  • Samenwerking (social collaboration)
  • Analytics
  • Mobiele interfaces (een beetje een vreemde eend in de bijt)

Daar waar leermanagement systemen zich richten op het managen van cursussen, opleidingen en trainingen (zowel online, face-to-face als blended) richten talentmanagement systemen zich op een veel bredere ‘leerfunctie’. Bestaande leveranciers van leermanagement systemen (zoals Oracle, SumTotal Systems of Saba) zijn bezig hun oplossing uit te bouwen tot een breder talentmanagement systeem. Daarnaast zijn er ook nieuwe spelers op deze markt zoals IBM met Kenexa, LinkedIn en Salesforce (de laatste twee zijn uiteraard bekend van andere oplossingen).

Al deze bedrijven hebben één ding gemeen: een forse stijging van de omzet, aldus Bersin.
De auteur geeft ook redenen hiervoor aan. Bestaande systemen zijn aan vervanging toe en de nieuwe oplossingen bevatten complete functionaliteiten:

I’m not here to say these systems are all perfect, easy to implement, or 100% complete. But today, for the first time in our history as an analyst firm, the talent management systems market is filled with excellent solutions (albeit each is different), all focused on high value capabilities, and ready for companies that don’t want to take big risks.

Volgens mij illustreert deze flinke groei ook dat nieuwe opvattingen over leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties omgezet worden in de praktijk. Een aantal jaren geleden was er naar mijn mening nog sprake van een kloof tussen ‘praat en praktijk‘, tussen belijden en doen. Deze kloof lijkt nu in rap tempo gedicht te worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Ik ben benieuwd of het deze systemen gaat lukken om meer impact te krijgen dan de kennismanagement-systemen tot nu toe. De dominante vorm van kennismanagement is nog steeds zelf(kennis)management via informele contacten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.