Sneller leren door beter online te lezen

In het kader van een Europees project (5th framework) heeft professor Zambarbieri onderzoek gedaan naar ontwerpregels (guidelines) voor e-learning cursussen:

"After analysing how people stare at computer screens, a European team has developed some 20 guidelines for improving electronic-page layout and a new assessment methodology for e-learning systems." (Bron)

De guidelines zijn -helaas- amper uit het artikel te halen (wel de onderzoeksmethode):

“Many of our guidelines are common-sense,” says the coordinator. “The cleaner the layout, the easier a page is to explore visually. This advice is important when designing long courses.” Other recommendations include scroll-free pages, explaining a course’s structure from the start, and harmonising organisation of text and images. "

Je leest in het artikel  ook niets over het verschil in effectiviteit tussen online lezen en van papier lezen. Ik heb altijd begrepen dat van papier lezen effectiever is, als het gaat om langere, complexere, teksten. Onder meer omdat aantekeningen maken met de hand meer bijdraagt tot leren. Ik weet niet of de onderzoekers (o.a. van de TU Eindhoven) hier naar hebben gekeken. Het adres van de projectsite is overigens http://e-tracking.unipv.it/

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *