Social bookmarking met lerenden

Het is belangrijk dat je leert online bronnen te ordenen, filteren, onderzoeken, evalueren en op te slaan. Door binnen het onderwijs gebruik te maken van social bookmark tools kun je lerenden aan deze bekwaamheid laten werken. Donal O’Mahony deelt zijn ervaringen met social bookmarking. Het gaat volgens hem vooral om de kwaliteit van de bookmarks, niet om de hoeveelheid.

O’Mahony heeft geleerd dat het belangrijk is dat je lerenden expliciet instrueert hoe zij het meeste nut kunnen hebben van social bookmarking. Verder benadrukt hij dat lerenden betekenis moeten kunnen ontlenen aan social bookmarking. Lerenden moeten zich ook bewust zijn van de verschillende typen bookmarks die zij kunnen bewaren, en zij moeten zich realiseren dat het gaat om de kwaliteit van de bronnen.

O’Mahony besteedt dan ook veel aandacht aan het beoordelen van de kwaliteit van bronnen. Daar gebruikt hij een besloten omgeving voor. Daar wordt gediscussieerd over waarom een bron goed is of niet.

Vervolgens laat hij lerenden links delen via Diigo. Hij adviseert daarbij gebruik te maken van een gemeenschappelijk account. Ik zou dat zelf niet doen omdat je er volgens mij naar moet streven dat lerenden blijven bookmarken.

Ik maak al vele jaren gebruik van social bookmarking. Inmiddels gebruik ik ook Diigo. Het is een heel laagdrempelige manier van informatie verzamelen, opslaan, delen en filteren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.